Steeds minder overvallen
DRIEBERGEN (ANP) - De daling van het aantal overvallen, die in 2001 begon, zet zich onverminderd voort. Ten opzichte van het eerste halfjaar in 2005 is het aantal overvallen in dezelfde periode dit jaar afgenomen met 12 procent: van 1082 naar 952. De afgelopen jaren daalde het aantal overvallen met bijna een kwart.
Vooral winkels en horecagelegenheden hebben de eerste zes maanden van dit jaar aanmerkelijk minder te lijden gehad. In de horeca zakte het aantal overvallen van 217 in 2005 naar 156 dit jaar, in de detailhandel van 378 naar 315. De gunstige cijfers blijken uit het Landelijk Overvallen en Ramkraken Systeem (LORS) van de Dienst Nationale Recherche Informatie, onderdeel van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).Het aantal overvallen op benzinestations daalde met iets meer dan de helft, van 91 naar 45. Bij restaurants liep het aantal terug van 50 naar 27, bij snackbars van 66 naar 34. Het aantal bankovervallen zakte van 47 vorig jaar naar 28 dit jaar. Supermarkten zagen het aantal dalen van 71 naar 54.
Het aantal overvallen op woningen laat dit jaar een lichte stijging zien: van 281 naar 286. Ook koffieshops (van vijf naar tien), hotels (van vier naar veertien) en slijterijen (van vijf naar twaalf) werden vaker slachtoffer.
Bij de overvallen het afgelopen halfjaar vielen 3 doden en 178 gewonden. Van het totaal is bijna een kwart opgelost. De politie verwacht dat dat percentage zal stijgen, omdat een aantal onderzoeken nog loopt.
Een woordvoerder van het Nederlands Politie Instituut (NPI) zegt dat de investeringen van het bedrijfsleven in criminaliteitspreventie vruchten lijken af te werpen. Betere veiligheidsprocedures kunnen de resultaten nog verder verbeteren. Die verkleinen de kans op een buit, waardoor het plegen van een overval minder aantrekkelijk wordt. Volgens het NPI pakt de politie met de zogeheten Bovenregionale Rechercheteams veelplegers en criminele bendes met succes aan.
Het NPI heeft daarnaast de indruk dat het structureel overleg tussen overheid (vooral de landelijke overvalcoördinator) en het bedrijfsleven tot resultaten leidt. Door over en weer informatie te verstrekken en ontwikkelingen te signaleren kunnen zij sneller en beter inspelen op trends en fenomenen, aldus de woordvoerder.