Sponsors Vierdaagse lopen vooral publiciteit mis
NIJMEGEN (ANP) – Sponsors van de afgelaste Vierdaagse in Nijmegen ondersteunen de organisatie van het wandelevenement en vertrouwen erop dat de financiële gevolgen later goed zullen worden afgehandeld. Dat melden bijvoorbeeld zorgverzekeraar VGZ, hoofdsponsor New Balance en de Arbo Unie. Voor de sponsors heeft de afgelasting vooral gevolgen voor de publiciteit en het relatiebeheer rond de wandelmarsen. Hoeveel de tegenvaller hun kost, kunnen zij nog niet zeggen.
„Het kan voor ons een halve ton of een ton zijn, geen idee", zegt perswoordvoerder Kor Louws van wandelschoenenproducent New Balance. „Wij zijn nu vooral bezig met het opruimen van onze tweehonderd vierkante meter stand op de Wedren – waar de dagelijkse marsen beginnen en eindigen, red – en het afbellen van genodigden die we zouden ontvangen. Voor enkele Belgische relaties was dat te laat, zij stonden al bij het hotel".De wandelschoenenproducent heeft ook een reclamevliegtuig voor vrijdag afgebeld en stopt 10.000 cadeautjes voor wandelaars in de kast voor volgend jaar. Het is jammer, maar wij pleiten ook voor gezonde sport, dus staan we volledig achter het comité", aldus de woordvoerder.
Ook VGZ heeft duizenden hoofdparapluutjes, koeltasjes en t–shirts in voorraad. De woordvoerder: „Maar dat is meer ongemak dan schade. Behalve zorgverzekeraar zijn we met een contract voor drie jaar ook partner van de Vierdaagse en dit is een unieke situatie die je samen het hoofd moet bieden".
De Arbo Unie was naast de normale sponsorpubliciteit voornemens gegevens over de conditie van wandelaars te verzamelen en die na de Vierdaagse te publiceren. De woordvoerster zegt dat de Unie daarvoor met bloeddrukmeters bij de tent van het Rode Kruis aanwezig was. „Veel wandelaars waren daadwerkelijk fit. Maar nu lijkt me het niet het moment om daar actief publiciteit mee te zoeken". Ze vindt het ook lastig de schade nu al uit te drukken in geld. „Dat komt later wel en onze relaties nemen we gewoon mee uit eten".