Binnenland

Nep-klant test beveiliging in winkels

DOORN (ANP) – Winkeliers kunnen sinds kort op een nieuwe manier testen of de beveiliging in hun zaak toereikend is. Professionele veiligheidsadviseurs zoeken de confrontatie met het personeel in de winkel door onaangekondigd langs te komen en zich als ’klanten’ vreselijk te misdragen.

21 June 2006 15:39Gewijzigd op 14 November 2020 03:52

De zogeheten criminaliteitsscan is een initiatief van Mitex, de brancheorganisatie voor de textielhandel. Die wil zo winkelcriminaliteit een halt toeroepen, liet ze woensdag weten.Volgens Mark Streuer, manager belangenbehartiging en beleid bij Mitex, is deze werkwijze nodig omdat voorlichtingscampagnes niet goed werken. „Die hebben geen tot weinig effect. Wij zijn van mening dat deze aanpak op maat de enige manier is om te leren omgaan met winkelcriminaliteit". Streuer hoopt dat de overheid het belang van de strijd tegen winkelcriminaliteit inziet en voor financiële ondersteuning zorgt.

De ondernemers moeten nu nog 250 euro neertellen voor een criminaliteitsscan. „Die kosten weerhouden de winkelier misschien nog, maar het apparaat werkt wel preventief en zal uiteindelijk tot besparingen leiden", meent Streuer. Volgens hem kan het personeel zelf 80 procent van de criminaliteit voorkomen. „In de samenleving vinden steeds meer geweld en dreiging plaats. De maatschappij vervlakt en daar moet je mee leren omgaan".

Mitex verwacht het komende jaar zeker honderd winkels te kunnen bezoeken. De nep-klanten zijn afkomstig van een daarin gespecialiseerd bedrijf. Ze gedragen zich uitermate lastig, lopen rond, begeven zich achter de toonbank of dringen snel het magazijn in. Pas als het personeel hen aanspreekt, vertellen ze wie ze zijn. Na afloop van de test brengen de deskundigen een advies uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer