Binnenland

Containerterminal heet hangijzer in Zeeland

MIDDELBURG (ANP) – Met een nieuw plan wil Zeeland verder met de aanleg van een containerterminal aan de Westerschelde in industriegebied Vlissingen–Oost. De aanleg is de laatste tien jaar uitgegroeid tot Zeelands heetste hangijzer in de politiek én economie.

20 June 2006 16:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:51

In 1999 wordt duidelijk dat het plan voor een diepzeekade aan de monding van de Westerschelde mogelijk is. Er zal een 2,6 kilometer lange kade komen met een achtergebied van 150 hectare. Ruim anderhalf miljoen containers kunnen er jaarlijks worden verwerkt. Het hele plan kost zon 650 miljoen euro en levert naar verwachting 800 directe en 1900 indirecte banen op.In 2002 besluiten Provinciale Staten positief over aanpassing van het omgevingsplan, waardoor de Westerschelde Container Terminal (WCT) kan worden aangelegd, ondanks hevige protesten vooral natuurorganisaties. Die zijn tegen omdat een natuurgebied volledig zal verdwijnen door de komst van de WCT. Ook denken zij dat de overlast over het spoor en op de weg te groot zal zijn voor Zeeland. De organisaties, de Zeeuwse Milieu Federatie, Het Zeeuwse Landschap, Natuurmonumenten en Milieudefensie tekenen beroep aan bij de Raad van State.

Woensdag 16 juli 2003 staat nog steeds bij veel Zeeuwen in het geheugen gegrift. De Raad van State steunt de bezwaarmakers. Zeeland heeft niet goed genoeg naar alternatieven gekeken voor de locatie, oordeelt de Raad. Ook over de gevolgen voor omwonenden is te veel onduidelijk en de financiëring van de maatregelen om geluids– en trillingshinder tegen te gaan rammelt. De milieuorganisaties juichen en eisen het afblazen van het hele plan. De provincie ziet in de uitspraak echter mogelijkheden voor een aangepaste versie.

Nog geen anderhalve maand na de uitspraak van het rechtscollege besluit het provinciebestuur toch te pogen de terminal te realiseren. Na een klein jaar, in 2004, presenteert Gedeputeerde Staten een nieuw plan: een kleinere WCT zonder vergaande gevolgen voor het milieu. Voor de natuur die wel wordt geschaad, wordt nieuwe gecreëerd.

In de jaren die volgen zijn er diverse onderzoeken gedaan naar de haalbaarheid van de nieuwe versie. Afgelopen volgde de finale vergadering van het provinciebestuur met een WCT met een kleinere kade: het milieu wordt ontzien en er is minder hinder voor omwonenden dankzij verdubbeling van het aantal rijstroken op twee belangrijke doorvoerwegen en aanpassing van het spoor door ProRail. Mocht dit plan vrij van weerstand blijven, dan meert het eerste schip aan in 2011.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer