Verzet tegen snelweg tussen A6-A9 groeit
DEN HAAG - Het verzet tegen een nieuwe, ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer groeit. Na D66 keert nu ook de PvdA zich tegen de weg, die de snelwegen A6 en A9 met elkaar moet gaan verbinden.
De PvdA vindt de nieuwe verbindingsweg helemaal niet nodig om het fileprobleem tussen Amsterdam en Almere op te lossen, zei PvdA-Kamerlid Verdaas gisteren. Hij denkt dat verbreding van de bestaande wegen tussen de twee steden ook een goede manier is om de verkeersproblemen op te lossen. „Het is niet nodig om het Naardermeer in gevaar te brengen.”Het kabinet besluit eind deze maand hoe het fileleed in de regio moet worden aangepakt. Er liggen twee tracévarianten op tafel: verbreding van de bestaande verbindingen A1 en A9 (Gaasperdammerweg) en een nieuwe snelweg dicht bij het Naardermeer, ’s lands oudste natuurgebied en eigendom van Natuurmonumenten.
In de Tweede Kamer weigeren CDA, VVD en LPF op dat besluit vooruit te lopen. Onduidelijk is daardoor hoe groot het politieke draagvlak voor de keuze van het kabinet is. De voorkeur van de ministers Peijs van Verkeer en Dekker van VROM gaat uit naar een ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer.
De Volkskrant schreef donderdagmorgen dat een ondergrondse snelweg langs het natuurgebied geen 4,5 maar 3,5 miljard euro zal kosten. De meevaller van 1 miljard euro zou het gevolg zijn van een slimmere bouw van de tunnel, goedkopere grond en lagere rentelasten. De baten van de ondertunnelde weg (minder files tussen Amsterdam en Almere) zijn nu hoger dan de kosten.
Een woordvoerster van minister Peijs zei in een reactie dat het departement beide tracévarianten doorberekent of ze goedkoper kunnen worden aangelegd. „Substantiële besparingen zijn mogelijk, bij beide alternatieven.”
Peijs ging vandaag in Muiden in discussie met voor- en tegenstanders van de twee tracévarianten, waaronder Natuurmonumenten, werkgeversorganisatie VNO-NCW West en het Platform tegen A6-A9.