Binnenland

Niet minder treinen op Zeeuws spoor

DEN HAAG - Goederentreinen kunnen op het Zeeuwse spoor ’s nachts voorlopig met 60 kilometer per uur tussen Roosendaal en Vlissingen blijven rijden. Dat blijkt uit een voorlopige uitspraak van de Raad van State.

Van een medewerker
24 May 2006 09:46Gewijzigd op 14 November 2020 03:47

Het bestuursrechtcollege heeft de dwangsom opgeschort die staatssecretaris Van Geel van Milieu (VROM) aan railbeheerder ProRail heeft opgelegd. De Raad van State vindt de dwangsom van maximaal 2,5 miljoen euro te ingrijpend en stelt dat er eerst meer onderzoek naar de geluidsoverlast moet komen.Bovendien neemt VROM begin juni een beslissing over de bezwaren tegen de dwangsom. De kans is groot dat VROM en ProRail dan tot een vergelijk komen.

In dat geval is het onredelijk om tussen nu en begin juni een dwangsom op te leggen, oordeelde de Raad van State dinsdag.

Met de dwangsom wilde staatssecretaris Van Geel ProRail dwingen het aantal goederentreinen tussen Roosendaal en Vlissingen aan banden te leggen.

Omwonenden langs het spoor klagen al jaren over een toename van de herrie, vooral ’s avonds en ’s nachts. VROM eist dat per week ’s avonds niet meer dan 260 wagons over het spoor gaan en ’s nachts niet meer dan 344. Bovendien mogen de treinen niet harder dan 60 kilometer per uur rijden. ProRail denkt dat alleen de snelheidsverlaging van 90 naar 60 kilometer meer dan voldoende is. Dan kunnen er wekelijks ’s nachts met gemak 590 wagons over het spoor zonder dat ProRail de geluidsvoorschriften van zijn vergunning overtreedt, stelt de organisatie zelf.

VROM ziet het anders en meent dat ProRail zo snel mogelijk het aantal treinbewegingen moet beperken. De Raad van State geeft ProRail voorlopig de ruimte, temeer daar anders het nationale en internationale treinverkeer danig in de war wordt geschopt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer