Kamer en Peijs oneens over Zuiderzeelijn
DEN HAAG - Onder druk van het noorden toonde een ruime Kamermeerderheid zich dinsdag bereid opnieuw te kijken naar de mogelijkheid voor een snelle spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad. Minister Peijs van Verkeer maakte echter direct duidelijk dat zij daar niets voor voelt.
Ruim duizend noorderlingen demonstreerden dinsdag voor het Tweede Kamergebouw voor de komst van de Zuiderzeelijn tussen Groningen en Schiphol. De Groningers, Friezen en Drenten boden de Kamer een petitie aan waarin ze pleiten voor een snelle spoorverbinding.De demonstranten gingen niet met lege handen naar huis. Nadat minister Peijs pas had laten weten dat nut en noodzaak van de Zuiderzeelijn niet zijn aangetoond, bleek de Kamer wel gevoelig voor hun pleidooi. CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SP en ChristenUnie maakten duidelijk dat ze de noordelijke provincies niet in de steek willen laten.
CDA-fractievoorzitter Verhagen herinnerde de demonstranten aan de toezegging van het kabinet om bijna 3 miljard euro uit te trekken voor een snelle trein naar het noorden. „Afspraak is afspraak”, aldus de CDA’er.
PvdA-leider Bos stelde zich iets terughoudender op. „We moeten niet nu al concluderen dat er geen snel spoor naar het noorden komt”, zei Bos. Hij pleitte ervoor eerst een gedegen onderzoek te houden naar de verbinding tussen het noorden en de Randstad. „Als er iets goeds uitkomt en de snelle trein zit erbij, dan steunen we dat.”
Bos gaf aan dat het kabinet soms ook moet investeren in infrastructuur die niet rendabel is, maar maatschappelijk gezien wel noodzakelijk is.
VVD-woordvoerder Hofstra kwam de demonstranten ook tegemoet. Hij wil de variant van een hogesnelheidstrein (hst), die de voorkeur geniet van het noorden, laten onderzoeken. Voorwaarde voor een nieuwe spoorlijn is wel dat die maximaal 2,85 miljard euro kost, aldus Hofstra. Dat geld is in principe al voor het noorden gereserveerd.
GroenLinks en SP gaven de demonstranten ook reden tot juichen. Kamerlid Slob van de ChristenUnie was wel iets voorzichtiger, maar staat pal voor de toegezegde miljarden. „Het is onbespreekbaar dat geld voor het noorden op andere plaatsen wordt ingezet.”
De noorderlingen reageerden opgetogen op de steun vanuit de Kamer. „We hebben de Zuiderzeelijn weer op de agenda”, juichten ze. De hogesnelheidstrein die zij graag naar het noorden zien komen, kan met een gemiddelde snelheid van 250 kilometer per uur de reistijd tussen Groningen en Schiphol met 63 minuten bekorten. De lijn is 1 tot 1,5 miljard euro goedkoper dan een magneetzweefbaan, een van de eerdere Zuiderzeelijnvarianten. Tussen Amsterdam en Lelystad kan de hst, een simpeler broertje van een hogesnelheidslijn, op bestaand spoor rijden.
Minister Peijs drukte de feestvreugde dinsdag echter onmiddellijk de kop in. Tijdens het jaarlijkse transportdiner in Putten zei ze dat ze het geld voor de Zuiderzeelijn wil gebruiken om de files tussen Almere en Amsterdam aan te pakken. De bewindsvrouw ziet niets meer in een snelle spoorverbinding naar het noorden.
Als Groningen, Friesland en Drenthe die toch willen, doen ze het maar zelf, aldus Peijs. „Ik hoor het wel. We gaan het niet betalen en ook niet exploiteren. De aanleg kost veel geld en de lijn blijft onrendabel.”
De Kamer debatteert volgende week met de minister over de Zuiderzeelijn. PvdA-Kamerlid Dijksma nam dinsdag alvast een voorschot op dat debat: „Peijs schiet een snelle verbinding af, maar wil niets kwijt over alternatieve investeringen in het noorden. Dat kan dus niet.”
De noordvleugel van de Randstad, het gebied rond Amsterdam en Almere, aast intussen op de miljarden die aan het noorden zijn toegezegd. De vleugel wil het geld gebruiken voor verbetering van het openbaar vervoer in de regio. De Stuurgroep Zuiderzeelijn reageerde dinsdag verbolgen op de opstelling van Almere.