Kritiek op dwangsom goederentreinen
DEN HAAG - De kans is groot dat de Raad van State een aan spoorbeheerder ProRail opgelegde dwangsom van maximaal 2,5 miljoen euro buiten werking zal stellen.
Dat bleek dinsdag tijdens een spoedprocedure in Den Haag. Met de dwangsom wil staatssecretaris Van Geel van Milieubeheer ProRail dwingen het aantal goederentreinen tussen Roosendaal en Vlissingen aan banden te leggen.Omwonenden klagen al jaren over toename van de herrie, vooral ’s avonds en ’s nachts. VROM eist dat er per week niet meer dan 260 wagons ’s avonds over het spoor gaan en ’s nachts niet meer dan 344. Bovendien mogen de treinen niet harder dan 60 kilometer per uur rijden.
Staatsraad K. Brink zette gisteren tal van vraagtekens bij de opgelegde dwangsom. Tot drie keer toe vroeg hij aan de woordvoerder van VROM om zelf de dwangsom in de ijskast te zetten en te gaan onderhandelen met ProRail en goederenvervoerder Railion. De VROM-woordvoerder hield echter voet bij stuk en wil per se een uitspraak van de Raad van State.
De raadsman van ProRail zei dat de snelheidsverlaging van 90 naar 60 kilometer meer dan voldoende is. Dan kunnen er volgens hem wekelijks ’s nachts met gemak 590 wagons over het spoor zonder dat ProRail de geluidsvoorschriften van zijn vergunning overtreedt.
VROM ziet het anders en meent dat ProRail zo snel mogelijk het aantal treinbewegingen moet beperken. Volgens de railbeheerder en de goederenvervoerder is dat onmogelijk, omdat het treinendienstrooster al maanden geleden in overleg met buitenlandse spoorwegmaatschappijen is vastgesteld.
Bovendien heeft VROM recent een zogenoemde milieumelding van ProRail geaccepteerd, waarmee de door VROM geconstateerde overtredingen alsnog gelegaliseerd kunnen worden.
Uitspraak binnen twee weken.