Soms de agenda controleren
Er ligt een examenbundel vmbo Duits op tafel. Henk van de Scheur (16) uit Apeldoorn heeft er vanmiddag een tekst uit gemaakt. „Moest van m’n moeder”, zegt hij er met een grijns in haar richting bij. Ze adviseerde hem ’s morgens ook twee paragrafen uit z’n geschiedenisboek door te nemen.
Hij laat zijn cijferlijst zien. Twee cijfers ergens in de 5, de rest iets erboven. „Het kan alle kanten op”, is zijn commentaar. Zenuwachtig is hij niet. Hoewel hij wel een beetje opziet tegen Duits en economie. „Ik had wiskunde laten vallen vanwege het rekenen. Nu heb ik met economie weer allemaal sommen.”Hij draagt een felgekleurde zwembroek, een T-shirt en een pet. Examen doen vindt hij eigenlijk wel leuk. Vooral de weken vrij ervoor. „Het liefst lig ik lekker in de zon, computer ik een beetje of kijk ik tv.”
Zijn moeder, Annie (52), zucht. En lacht. „Moest hij maar gewoon naar school, dan zou het gemakkelijker gaan. Nu heeft hij zo veel dingen die leuker zijn dan leren.” Ze vindt Henk een geweldige jongen. Alleen heeft hij wat aansporing nodig. „Ja, ik kijk zelfs af en toe in z’n agenda. Om te zien wat hij moet leren voor de volgende dag.”
Zelf geeft ze les op een basisschool. „Dan zie ik inderdaad ook ouders die niets doen. „Dan moet-ie maar op de blaren zitten”, zeggen ze dan. Maar als we het laten gaan, zitten wij als ouders ook op de blaren. Henk ís al een keer blijven zitten. Hij móét dus ook slagen. Anders moet hij van school, zonder diploma.”
Henk doet alsof hij het erg vindt dat z’n moeder hem achter de broek aan zit. Maar als je hem vraagt wat er zou gebeuren als ze het niet deed, is zijn antwoord duidelijk: „Zakken natuurlijk.”