Binnenland

Peijs: Zone met 80 km/u bij Den Haag verdwijnt

DEN HAAG - De 80 kilometerzone op de A12 vanuit Den Haag verdwijnt. De zone leidt tot meer files en daardoor waarschijnlijk ook tot iets meer luchtvervuiling.

Redactie politiek
2 May 2006 11:22Gewijzigd op 14 November 2020 03:42

Als de procedures voor afschaffing zijn afgerond, mogen automobilisten weer 100 kilometer per uur rijden. Een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zei maandag dat de aanpassing op zijn vroegst half juni kan ingaan.Minister Peijs van Verkeer houdt nog een kleine slag om de arm. Ze krijgt eind deze maand de resultaten van een uitvoerig TNO-onderzoek naar het effect van 80 kilometerzones. Als daaruit dezelfde resultaten naar voren komen als nu uit eigen onderzoek van het departement blijkt, gaat de afschaffing definitief door.

Op de A12 bij Den Haag geldt sinds november vorig jaar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Een eerste evaluatie wijst uit dat de files hier zijn toegenomen, terwijl er bij Voorburg volgens de onderzoekers „mogelijk sprake is van een lichte verslechtering van de luchtkwaliteit.” Voor Peijs voldoende redenen om de snelheidsbeperking vanuit Den Haag af te schaffen en weer vast te stellen op 100 kilometer per uur.

De bewindsvrouw wil de maximumsnelheid van 80 kilometer op de A12 richting Den Haag handhaven. Vanwege de aanleg van een spitsstrook zijn daar de rijstroken versmald. Om de doorstroming te bevorderen, wil Peijs de belijning en de borden aanpassen.

De zones met snelheidsbeperking tot 80 kilometer per uur rond een aantal grote steden zijn ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren en om files tegen te gaan. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de ervaringen positief. Daar wil Peijs de 80 kilometerzones handhaven.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit voor afschaffing van alle 80 kilometerzones. In plaats daarvan moet een systeem komen waarbij de snelheid afhankelijk is van de verkeersdrukte. Op alle snelwegen zou in drukke periodes de maximumsnelheid 90 kilometer per uur moeten zijn.

De vereniging Milieudefensie pleit voor uitbreiding van de 80 kilometerzones. „Op vijf andere plekken in de Randstad pakt de maatregel erg positief uit, terwijl het nog maar de vraag is of de luchtvervuiling bij Den Haag toeneemt door de zone. Het kan ook zijn dat dit effect optreedt door het instellen van de spitsstroken. Op de meeste plaatsen verbetert de luchtkwaliteit en daalt het aantal files. Verder neemt de herrie voor omwonenden enorm af”, aldus een woordvoerder van de milieuorganisatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer