Binnenland

Peijs wil 80–kilometerzone aanpassen

DEN HAAG (ANP) – Minister Peijs van Verkeer wil de 80–kilometerzone op de A12 vanuit Den Haag aanpassen, nu is gebleken dat die tot meer files leidt. Als de procedures voor afschaffing zijn afgerond, mag daar weer 100 kilometer per uur worden gereden. Een woordvoerster van het ministerie zei maandag dat dat op zijn vroegst half juni zal zijn.

1 May 2006 19:18Gewijzigd op 14 November 2020 03:42

De zones zijn op een aantal plekken rond de grote steden ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren en files tegen te gaan. In Amsterdam en Utrecht zijn de ervaringen positief en worden de 80–kilometerzones voorlopig gehandhaafd.Op de A12 bij Den Haag geldt 80 kilometer sinds november als maximumsnelheid. Een eerste evaluatie wijst uit dat de files hier zijn toegenomen, terwijl er bij Voorburg volgens de onderzoekers „mogelijk sprake is van een lichte verslechtering van de luchtkwaliteit". Eind mei krijgt minister Peijs de beschikking over de resultaten van uitvoerig onderzoek dat is uitgevoerd door TNO. Daarna besluit ze of de zone inderdaad deels wordt aangepast, of dat de situatie blijft zoals ze nu is.

Als het aan Peijs ligt, blijft de maximumsnelheid op de A12 richting Den Haag 80 kilometer per uur, omdat voor de aanleg van de spitsstrook de rijstroken zijn versmald. Om de doorstroming daar te bevorderen, worden de belijning en de borden aangepast. Wie de stad verlaat, zou wel weer 100 kilometer per uur mogen rijden.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldde in reactie op de aankondiging van het ministerie te pleiten voor afschaffing van alle 80–kilometerzones. In plaats daarvan zou een zogenoemde dynamische snelheidsbepaling moeten worden ingevoerd. Dit houdt volgens de brancheorganisatie in dat op alle snelwegen in drukke periodes de maximumsnelheid 90 kilometer per uur moet zijn. Het verschil met de gewone maximumsnelheid is dan kleiner, waardoor vrachtwagens en personenauto’s met een gelijkmatiger snelheid rijden. Dat zou weer goed zijn voor de doorstroming van het verkeer, het milieu en het draagvlak bij de burger.

Milieudefensie pleit juist voor een uitbreiding van de 80–kilometerzones. „Op vijf andere plekken in de Randstad pakt de maatregel erg positief uit, terwijl het nog maar de vraag is of de luchtkwaliteit bij Den Haag afneemt door de zone", stelt een woordvoerder van de belangenorganisatie. „Het kan ook zijn dat dat effect optreedt door het instellen van de spitsstroken. Op de meeste plekken gaat de luchtkwaliteit vooruit en nemen de files af. Verder neemt de herrie voor omwonenden enorm af".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer