Jongeren omzeilen regels voor alcohol
APELDOORN - Ondernemers bij evenementen schenken steeds gemakkelijker alcohol aan jongeren. Zij controleren nauwelijks hun leeftijd. Jongeren kunnen de leeftijdsgrens daarom gemakkelijk omzeilen.
Hield in 2004 20 procent van de ondernemers zich niet aan de Drank- en horecawet, in 2005 was dat tot 34 procent gestegen. Volgens de wet mogen jongeren onder de 16 jaar geen zwak alcoholhoudende drank als bier kopen. Bij sterke dranken, bijvoorbeeld wodka en jenever, ligt de grens bij 18 jaar. Een drankverkoper moet bij twijfel jongeren vragen zich te legitimeren.De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) deed van 15 april tot en met 15 oktober 2005 onderzoek bij 704 evenementen, zoals feesten met Koninginnedag, huishoudbeurzen en sportfestijnen. Als jongeren alcoholhoudende dranken probeerden te kopen, lukte hun dat in twee derde van de gevallen zonder dat hun werd gevraagd zich te legitimeren. De boetes voor ondernemers kunnen tot 4500 euro oplopen.
Eerder deze maand bleek uit een onderzoek van Bureau Intraval in opdracht van de VWA dat ook slijters en kroegbazen jongeren gemakkelijk alcoholhoudende dranken verkopen. De jongeren meldden weliswaar dat verkopers vaker naar hun leeftijd vroegen en een identiteitsbewijs wilden inzien, maar zij voegden eraan toe dat zij die controles meestal gemakkelijk wisten te omzeilen.
Bijna driekwart van de jongeren vindt dat overmatig drankgebruik is tegen te gaan wanneer de horeca stopt met het schenken van alcohol aan dronken tieners, zo blijkt uit ”Beverage Monitor 2006: Jongeren en alcohol” van onderzoeksbureau Newcom Research(&(Consultancy. De eerste resultaten van de monitor zijn vrijdag bekendgemaakt.
Scholen zouden volgens ruim de helft van de ondervraagden meer aan voorlichting moeten doen. Ook de politie zou volgens 43 procent harder moeten optreden. Het verhogen van de prijzen van alcoholische dranken zal volgens relatief weinig jongeren (13 procent) een effectieve maatregel zijn. Iets meer dan een kwart (26 procent) vindt dat alcoholmisbruik onder jongeren niet of nauwelijks is tegen te gaan.
Een ruime meerderheid (54 procent) is het afgelopen jaar meer alcohol gaan drinken. Bijna 20 procent van de jongeren vindt dat hij of zij (heel) veel drinkt. Bij dronkenschap zegt 73 procent van de ondervraagden wel een horecazaak binnen te komen en het lukt ruim 80 procent om in beschonken toestand nog alcohol te bestellen.
Jongeren drinken omdat ze het lekker vinden en voor de gezelligheid, blijkt uit de monitor. Ook de ontspannende werking van alcohol is een reden om alcohol te drinken. De meeste jongeren nuttigen hun drank in het café (29 procent). Ook thuis (24 procent) wordt vaak gedronken en 13 procent van de ondervraagden drinkt het vaakst bij vrienden thuis.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 487 jongeren in de leeftijd van 12 tot 24 jaar. De Beverage Monitor is tot stand gekomen in samenwerking met diverse landelijke organisaties op het gebied van preventie van, onderzoek naar en informatievoorziening over (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald.