Schiphol mag weer verder uitbreiden
DEN HAAG - Schiphol mag van het kabinet verder groeien mits de totale geluidsoverlast niet toeneemt. Omwonenden van de luchthaven zijn zeer ontevreden met het besluit.
Het kabinet heeft vrijdag besloten in te zetten op twee doelen: meer groei voor Schiphol en minder geluidsoverlast voor omwonenden. De luchthaven mag van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer uitbreiden van 400.000 vluchten per jaar naar 520.000 vluchten. Die groei is mogelijk dankzij het principe van saldering. Dat komt erop neer dat toenemende geluidsoverlast op een plek wordt gecompenseerd door afname op een ander punt.De totale geluidsoverlast mag echter niet toenemen. „We willen afspraken die handhaafbaar zijn”, lichtte staatssecretaris Van Geel van Milieu vrijdag toe. „Anders zijn het maar vage beloftes.” De luchthaven en andere partijen moeten van het kabinet binnen een halfjaar maatregelen nemen om de geluidshinder zo veel mogelijk terug te dringen. Dat kan door vliegtuigen meer over zee te laten vliegen, door lawaaiige vliegtuigen te weren en vliegtuiggeluid te meten.
Schiphol is blij met het kabinetsbesluit. De luchthaven liet vrijdag weten tevreden te zijn dat het kabinet heeft vastgehouden aan de beoogde groeiruimte. De KLM is gematigd positief.
Bewoners van het buitengebied van de luchthaven reageerden vrijdag verbijsterd. „Dit is heel, heel erg”, zei woordvoerder G. Huiting van het Platform Vlieghinder Regio Castricum. „Een schandelijk besluit.” Hij vindt het een „kulargument” van het kabinet dat Schiphol moet groeien. „Vertel mij nu eens waarom dat moet.” Het platform zegt geen middel onbenut te laten om de uitbreiding te voorkomen. „Het kabinet is aan zet geweest en nu is de Tweede Kamer aan de beurt. Met krachtige termen zullen we druk uitoefenen op de Kamerleden om het tij te keren.”
De regeringspartijen CDA, VVD en D66 lopen niet over van enthousiasme voor het kabinetsbesluit. CDA en D66 zijn teleurgesteld dat er niets wordt geregeld ter bescherming van het buitengebied. De VVD laat zijn eindoordeel er van afhangen „in hoeverre „Schiphol afspraken maakt zodat lusten en lasten zo eerlijk mogelijk worden verdeeld”, aldus VVD-Kamerlid De Krom.
De linkse oppositie is faliekant tegen de plannen. Het kabinet stelt slechts de randvoorwaarden waarbinnen de luchtvaartsector moet functioneren en zet zichzelf op afstand, vindt PvdA-Kamerlid Duivesteijn. GroenLinkser Duyvendak pleit voor een parlementair onderzoek naar het Schipholbeleid van de afgelopen jaren. „Schiphol krijgt weer alles, bewoners staan met lege handen.” De SP spreekt van een „,totaal onverantwoord besluit.”
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer vinden dat het kabinet de ontwikkeling van Schiphol niet aan de sector moet overlaten en „meer verantwoordelijkheid moet nemen.”
De definitieve plannen van het kabinet voor Schiphol gaan nu eerst naar de Raad van State voor advies. Daarna zal de Kamer ze met het kabinet bespreken. Schultz hoopt er op dat het nieuwe beleid binnen een jaar in werking kan treden.