„Meer stages moslims op christelijke school”
ROTTERDAM - Christelijke basisscholen zouden meer moslimstudenten stage moeten laten lopen. Dat zegt J. Frederick, opleidingsmanager bij de pabo van Inholland Rotterdam.
Sommige christelijke basisscholen hebben volgens Frederick liever geen stagiairs met een afwijkende religieuze overtuiging. Allochtone pabostudenten kunnen er daardoor moeilijk voor hun stage terecht.Drie Rotterdamse opleidingen tot leraar in het basisonderwijs gaan hun best doen om op christelijke scholen het aantal stageplekken voor allochtone studenten uit te breiden. Het gaat om de pabo Thomas More en de pabo’s van de Hogeschool Rotterdam en Inholland Rotterdam.
De afgelopen jaren haalde slechts 40 procent van de allochtone pabostudenten binnen vijf jaar een diploma. Bijna 60 procent haakte binnen drie jaar voortijdig af, blijkt uit cijfers van de HBO-raad. Hoewel vooral bij Inholland en de Hogeschool Rotterdam steeds meer allochtonen naar de lerarenopleiding gaan, vinden de scholen het toch nog nodig om meer te gaan werven.
Pabo’s in de vier grote steden zijn al langer bezig om het aandeel allochtone studenten op te krikken. Eerder presenteerden de Amsterdamse opleidingen hiervoor al plannen.
Directeur H. Vos van de reformatorische besturenorganisatie VGS beschouwt het plan voor reformatorische basisscholen als „niet direct uitvoerbaar. Ik constateer dat het maatschappelijke probleem er ligt. De islamitische basisscholen die er zijn, zijn te weinig in aantal om voor alle moslimstudenten een stageplek te kunnen verzorgen. Toch betwijfel ik of dit de oplossing is.”
Eerst zit je met de vraag of reformatorische basisscholen dit wel moeten willen, zegt Vos. „Identiteit speelt op onze scholen een belangrijke rol.” Geheel los daarvan speelt aldus Vos de vraag hoe een moslimstudent zelf een stage op een reformatorische basisschool zal ervaren. „De bedoeling van een stage is studenten handvatten mee te geven voor hun latere functioneren. De vraag is dus wat een moslimstudent meekrijgt van een stage op een reformatorische basisschool waar de imam geen rol speelt en de dag begint met Schriftlezing en gebed.”
Woordvoerster G. Huis van de Besturenraad voor het christelijk onderwijs constateert dat de discussie op christelijke basisscholen in volle gang is. „Hoe die zich zal ontwikkelen, is op dit moment erg lastig te zeggen. Eén ding is wel duidelijk: de vrijblijvendheid is helemaal weg. Scholen die altijd gedacht hebben: Hier gaan we pas over nadenken als we ermee geconfronteerd worden, realiseren zich dat dat ogenblik nu is aangebroken. Op meerdere scholen zijn bovenschoolse managers en besturen hierover met elkaar in gesprek.”
Een overzicht van de keuzes die christelijke basisscholen maken, is op dit moment nog niet te geven, zegt Huis. „Wel denk ik dat de bereidheid om moslimstudenten een stageplek te geven groter is als de school in kwestie zich in een allochtonengebied bevindt.”