Exploitatieplan Betuweroute dichterbij
DEN HAAG (ANP) – Minister Peijs (Verkeer) krijgt eindelijk de handen op elkaar in de Tweede Kamer voor de exploitatie van de Betuweroute, de goederenspoorlijn vanuit Rotterdam naar Duitsland. Een meerderheid van CDA, PvdA, LPF en VVD sprak dinsdagavond haar steun uit aan de nieuwste plannen.
De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam krijgen daarin toch een rol, naast spoorbeheerder ProRail in de Betuweroute Exploitatie Maatschappij (BREM). Zij willen binnen een jaar, na opening van de lijn per 2007, commerciële partners binnenhalen. Dat laatste is een lang gekoesterde wens van de Kamer, die met zulke marktpartijen de peperdure spoorlijn op termijn rendabel hoopt te exploiteren.Twee weken geleden verkoos de minister nog ProRail als enige exploitant voor de eerste jaren. De Kamer moest daar niets van weten en dreigde met een motie, die Peijs moest uitvoeren. Zij wilde toen niet zeggen of zij dan zou aanblijven.
Met het nieuwe exploitatieplan, beklonken op Goede Vrijdag, wendde de minister een nieuwe aanvaring, of nog erger, af. Er resteerden dinsdag nog vragen over de toekomstige aandelenverdeling en de gebruiksvergoeding voor het goederenvervoer over de lijn, maar die vormden geen onoverkomelijk bezwaar voor de meeste fracties.
SP en GroenLinks lieten als enige weten dat zij niet instemmen met de plannen. SGP-fractiewoordvoerder Van der Staaij wilde de brief van Peijs nog een keertje goed doorlezen. De Kamercommissie Verkeer en Waterstaat zal woensdag nog antwoorden op enkele openstaande vragen bekijken. Er komt mogelijk ook nog een gesprek met de BREM–partners.
Maar CDA, PvdA en LPF toonden zich na toezeggingen over bijvoorbeeld kwartaalrapportages tevreden aan het einde van een overleg met Peijs, dat na het maandenlange gesoebat in relatief goede sfeer verliep. VVD–woordvoerder Hofstra liet tussen de regels ook blijken dat de minister nu aan de slag kan.
Railvervoerder Railion was na afloop ontstemd. Ondanks een verlaging van de aanvankelijke tarieven vreest de marktleider forse vraaguitval, een belangrijk punt voor SP–fractiespecialist Gerkens om tegen te stemmen. De minister deed volgens een Railion–woordvoerder „luchthartig" over de gevolgen van een gestage groei van de spoortax, met een verhoging van ruim 50 procent tot 1,60 euro per treinkilometer. „Railvervoerders merken dat wel degelijk".