Buren van Schiphol houden de adem in
SCHIPHOL - Schiphol dreigt in vier jaar tijd te groeien met 100.000 vluchten. De buren van de luchthaven houden hun adem in. Het kabinet neemt donderdag een definitief besluit.
De meningen zijn verdeeld. Veel inwoners van Castricum, Spaarnwoude, Leiden, Assendelft, Zwanenburg zien een verdere groei niet zitten. Spotters hopen stiekem op groen licht uit Den Haag. „Altijd die herrie over dat lawaai”, moppert een luchtvaartliefhebber langs de baan.Elk toestel dat het luchtruim kiest, onderstreept de noodzaak van een zorgvuldig beleid voor de regio. De lucht trilt en dreunt onder het geweld van een jumbo in cargo-uitvoering. Precies boven Castricum buigt de machine in een flauwe bocht af. Twee minuten later weer een. En nog een. Vooral in de spits draait Schiphol op volle toeren.
In 2015 bereikt de nationale luchthaven de grenzen van zijn groei. Als de mainport een woordje wil blijven meespreken in de internationale luchtvaartwereld moet er wellicht een zesde baan worden aangelegd. Op korte termijn kan het vliegverkeer groeien door de geluidsgrenzen iets op te rekken.
Juist daar botsen de belangen. Vorige week nog vlogen de staatsecretarissen Van Geel (Milieu) en Schultz (Verkeer) elkaar in de haren over de koers voor de luchthaven. Naar buiten toe sloten ze haastig de gelederen, achter de schermen woedde de discussie voort. Volgens Haagse bronnen is er sprake van een „sterke controverse.”
Het kabinet wil Schiphol laten groeien zonder meer overlast te krijgen. De bewindslieden hebben daar inmiddels een gevleugelde politieke term voor bedacht: ”saldering”. Kort en goed komt deze maatregel erop neer dat de geluidsoverlast op sommige plaatsen in de directe omgeving mag stijgen, als deze overschrijding op een andere locatie wordt gecompenseerd door minder lawaai.
Volgens de voorlopige kabinetsplannen zou de luchthaven tot 2010 met 100.000 vluchten kunnen uitbreiden tot 500.000 per jaar. In de periode daarna zal het vliegverkeer kunnen groeien naar 600.000 vliegbewegingen per jaar door verbetering in de aanvliegroutes, door het gelijktijdig starten vanaf twee banen en door stimulering van stil vliegverkeer.
Het ministerie wil de plannen niet bevestigen. Een woordvoerder wijst erop dat er verschillende versies in omloop zijn. „De plannen worden doorlopend bijgesteld. Het is een dynamisch proces.”
Verontruste burgers in de regio zien de bui al hangen. „Lokaal kan het aantal gehinderden maximaal 15 procent toenemen”, aldus de versie van 30 maart. Op plaatsen waar de geluidsoverlast stijgt, moet extra geluidsisolatie worden aangebracht.
De twintig plaatselijke actiecomités van verontruste burgers bezien de plannen met gemengde gevoelens. „Merkwaardig beleid”, reageert Joris Wijnhoven uit Amsterdam. „Dit is wetgeving die niks voorstelt. Als ik door de politie op de snelweg wordt aangehouden omdat ik 160 rij, kan ik toch ook niet zeggen: ik reed gisteren maar 80, daarom mag ik nu wat harder rijden?”
Milieudefensie weet te melden dat het kabinet op de 35 meetpunten langs de luchthaventerreinen 1 dBA meer lawaai wil toestaan. Met deze iets ruimere marge zijn 50.000 extra vluchten te verwerken. Door het stimuleren van stillere vliegtuigen zijn tot 2010 nog eens 50.000 vliegbewegingen mogelijk.
Het kabinet zou woningen die iets verder weg liggen, in het zogenaamde ”buitengebied”, beter willen beschermen. Maar niet door wettelijke normen. „Je gelooft toch niet dat ze heel Castricum gaan isoleren?” Van Geel pleit ervoor daar wettelijke meetpunten in te richten.
De staatssecretaris van milieu weet zich hierbij gesteund door de commissie-Eversdijk, die in januari concludeerde dat isolatie in het buitengebied onontkoombaar is. Schultz wil echter niets van extra beschermende maatregelen weten en werkt vooral aan groei.
Donderdag blijkt welke staatssecretaris aan het langste eind trekt.