Daklozen mogen geen koffie verkopen in metro
AMSTERDAM (ANP) – Het gemeentelijk vervoersbedrijf GVB in Amsterdam heeft een stokje gestoken voor het initiatief om daklozen koffie te laten verkopen op metrostations. Het vervoersbedrijf ziet teveel praktische bezwaren en heeft Stichting Mijn Koffie laten weten dat ze geen toestemming verleent voor het project. Dat bevestigde een woordvoerster maandag desgevraagd.
Het vervoersbedrijf vreest voor teveel afval op de perrons en in de metro’s. Bovendien maakt het GVB volgens de zegsvrouw al gebruik van een andere uitbater op de stations en geldt volgens de huisregels een verbod op het nuttigen van hete dranken in de metro omdat dat te gevaarlijk zou zijn. De verkoop van koffie in de trein is geen aanleiding om het in de metro ook toe te staan, meent het GVB. „Dat is een heel ander soort vervoer, bij ons is sprake van veel kortere afstanden.“De Stichting Mijn Koffie begint per 1 mei gewoon met de verkoop, reageert voorzitter F. Goossens. Aangezien de dak– en thuislozen niet op de perrons mogen staan, nemen ze nu plaats voor de tourniquets waar de reizigers hun kaartje afstempelen. Daar mogen ze volgens de voorzitter namelijk wel staan. „Wel jammer, want we richten ons nu op de wandelende passagier, terwijl we eigenlijk aan de wachtende reiziger op het perron willen verkopen.”
De stichting doet de beweringen van het GVB af als „onzin." Volgens Goossens wil het vervoersbedrijf zelf met het idee aan de haal gaan. „Tijdens gesprekken met het GVB was iedereen enthousiast. Een van de managers zei zelfs dat hij het zelf graag had uitgevonden."
Goossens heeft inmiddels hulp gevraagd bij de gemeente. Hij hoopt dat het alsnog lukt het oorspronkelijke idee voor elkaar te krijgen. De VVD in de hoofdstad heeft inmiddels haar verontwaardiging over de afwijzing van het GVB geuit. De partij vraagt het college van burgemeester en wethouders om opheldering over het verbod.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland waar dak– en thuislozen in de ochtend– en avondspits reizigers een kopje koffie gaan verkopen. Het project heeft als doel de deelnemers terug te brengen in de maatschappij. Van de verdiensten kunnen ze een dak boven hun hoofd betalen en ze leren weer actief een rol te spelen in het arbeidsproces. Na de hoofdstad komen ook andere steden, zoals Rotterdam en Den Haag, aan de beurt.