Trein ontspoorde door menselijke fout
DEN HAAG (ANP) - Het ontsporen van een trein bij Zutphen op 4 november werd veroorzaakt door een fout van een treindienstleider van spoorbeheerder ProRail.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) woensdag bekendgemaakt.Het voorste deel van de stoptrein van Zutphen naar Hengelo en Oldenzaal ontspoorde kort na vertrek nadat hij met lage snelheid over een kapotte wissel was gereden. Op het traject tussen Zutphen en het iets noordelijker gelegen dorpje Eefde vertakt het spoor richting Deventer en richting Hengelo.
De trein ontspoorde doordat de machinist van het spoorbedrijf Syntus opdracht had gekregen om een rood sein te negeren en zelf de wissel te beoordelen. Geen van de twintig inzittenden raakte gewond.
Het is niet ongebruikelijk dat machinisten dergelijke opdrachten krijgen van de treindienstleider. De bestuurders zijn opgeleid om zelf te beoordelen of zogeheten eendelige wissels goed functioneren. Ze hebben gereedschap bij zich om correcties uit te voeren.
Zowel de machinist als de treindienstleider wist echter niet dat de eendelige wissel in april 2005 was vervangen door een complexere meerdelige wissel. De machinist was niet opgeleid om een dergelijke wissel te beoordelen. Het nieuwe spoormechanisme was defect, vandaar het rode sein.
De treindienstleider van ProRail had op de hoogte moeten zijn van het feit dat de wissel vervangen was. Als dat wel het geval was geweest, had hij volgens afspraak een monteur moeten laten komen.
Zowel ProRail als Syntus heeft volgens de inspectie inmiddels actie ondernomen om verbeteringen uit te voeren en soortgelijke incidenten te voorkomen. De bedrijven gaan beter informatie uitwisselen.
ProRail liet via een woordvoerder weten dat het probleem inmiddels uitvoerig is besproken met het personeel. De inspectiedienst zal de voortgang nauwlettend in de gaten houden.