Nieuwe regels voor geneesmiddelenreclame
De stichting Code Geneesmiddelenreclame heeft nieuwe regels vastgesteld om de grens tussen informatie en reclame aan te geven. Het gaat om een aanvulling op de code die de branche van artsen, apothekers, drogisterijen en medicijnfabrikanten zelf hebben ontwikkeld.
Volgens de stichting bestaat er te weinig duidelijkheid over de grens tussen informatie en reclame. Half mei won het farmaceutische bedrijf Novartis Pharma een rechtszaak over een televisiespotje. Daarin waarschuwde een ’arts’ dat schimmelnagels besmettelijk zijn en dat de aandoening niet vanzelf overgaat. Het openbaar ministerie heeft hoger beroep aangetekend. Wanneer dit dient, is nog niet bekend.
Overigens staat de zelfregulerende code van de stichting los van het wettelijke Besluit geneesmiddelenreclame, waaraan de branche zich moet houden. Dat besluit is ook aan verandering toe, maar het wetsvoorstel hiervoor ligt nog steeds onbehandeld bij de Tweede Kamer.