Binnenland

Verkeer in EU niet veilig genoeg

BRUSSEL (ANP) – Het verkeer in de EU moet nog veiliger. De daling van het aantal verkeersdoden gaat niet snel genoeg. Dat hebben de verkeersministers van de 25 EU–landen maandag in Brussel geconcludeerd.

27 March 2006 14:52Gewijzigd op 14 November 2020 03:36

Het Europese verkeer kostte vorig jaar 41.600 levens. Het zijn er ruim 8000 minder dan in 2001, maar komt niet in de buurt van de beoogde 25.000 in 2010. Met het huidige tempo sterven in 2010 nog altijd 32.500 mensen door verkeersongelukken, meldde Europees Commissaris Jacques Barrot (Verkeer).De politici uit de EU–landen denken daarom aan allerlei nieuwe acties. Verplicht de lichten aan overdag, is een wens waar de Europese Commissie een extra impuls aan gaat geven. Brussel denkt ook aan nieuwe EU–regels voor veiliger kruispunten, viaducten en andere infrastructuur.

Tegelijk wil de EU–commissaris de dodehoekspiegel in oude vrachtwagens stimuleren en een ’Dag van de Verkeersveiligheid’ invoeren.

De Zweedse minister Ulrica Messing wil bovendien een proef doen met verplichte alcoholmeters in vrachtwagens: de trucker kan dan pas starten als zijn adem alcoholvrij is. Zijn Luxemburgse collega Lucien Lux vroeg EU–limieten tegen het rijden onder invloed van drugs.

Zeker is dat de Europese Commissie de eerste EU–brede verkeersveiligheidscampagne gaat voorbereiden: een campagne die in alle EU–landen tegelijk kan plaatsvinden. Die campagne, voorgesteld door de Oostenrijkse verkeerminister Hubert Gorbach, richt zich tegen vermoeidheid onder internationale truckers. Ook een campagne tegen alcohol in het verkeer staat op de rol, omdat het een probleem is in alle 25 EU–landen.

Sommige ministers gaat het niet ver genoeg. De Italiaanse minister Pietro Lunardi wil om een speciaal EU–agentschap voor veiliger verkeer. „In het wegverkeer vallen immers veel meer doden dan in de luchtvaart en zeevaart, waar we al wel zulke agentschappen hebben", zei Lunardi.

Nederland heeft al een relatief veilig verkeer. Het aantal doden op de weg is hier veel lager dan in Oost–Europa, waar autorijden ronduit riskant blijkt. Nederland staat echter wel sympathiek tegenover het idee van een Europese campagne voor veiliger verkeer, meldde minister Peijs (Verkeer) eerder aan de Tweede Kamer.

Een beoogde EU–wet op veiliger kruispunten en viaducten valt echter niet in de smaak bij Peijs. Nederland is geen voorstander van nieuwe regels. De minister ziet meer in het delen van ervaringen met andere landen, bijvoorbeeld via aanbevelingen. Ook denkt ze aan betere justitievervolging van buitenlandse verkeersovertreders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer