Ict komt in zorg slecht van de grond
TILBURG - Nieuwe ict-technieken in de zorg komen moeizaam van de grond. Belangrijkste knelpunt is de stroeve samenwerking tussen de vele partijen in de zorg- en woonsector en tussen zorgleveranciers en techneuten.
Dat concludeert ict-adviseur J. Vermeulen uit een onderzoek waarop hij deze week promoveert.Het stagneren van ict-technieken zoals beeldspraakverbinding en personenalarmering is opmerkelijk, want er is voldoende vraag. Ouderen kunnen met behulp van deze nieuwe toepassingen langer thuis blijven wonen. Ict-technieken kunnen er verder toe bijdragen dat het knelpunt van ”te weinig handen aan het bed” wordt opgelost.
De bruikbaarheid van de nieuwe technieken in de zorg is inmiddels voldoende getest, stelt Vermeulen. „Er zijn de nodige pilots geweest. Cliënten blijken tevreden, de gebruikersvriendelijkheid voor ouderen is sterk verbeterd én de nieuwe technieken blijken besparingen op te leveren. Een grootschalige aansluiting van huizen via een beeldspraakverbinding op een lokaal servicecentrum zou nu een logisch vervolg zijn.”
Concrete actie valt echter weinig te bespeuren, zegt Vermeulen. „Het grote knelpunt blijft de moeizame samenwerking tussen de vele partijen in de zorg- en woonsector en tussen zorgleveranciers en techneuten. Intermediairs die bij ouderen inventariseren wat er nodig is en vervolgens ook de complete invoering verzorgen, zouden de oplossing kunnen zijn.”
Niet alleen zorgaanbieders moeten bij zichzelf te rade gaan, ook consumenten, aldus Vermeulen. „De bereidheid om voor een zorgvoorziening zoals personenalarmering te betalen, is laag. Toch blijkt er met name behoefte te zijn aan dit soort middelen, want de veiligheid van zelfstandig wonende ouderen gaat er fors door omhoog.”
De conclusies van Vermeulen liggen in het verlengde van het SCP-rapport ”In het zicht van de toekomst” uit 2004. Dat rapport waarschuwt ervoor dat Nederland zich steeds meer dreigt te ontwikkelen tot een samenleving met enerzijds een gezonde bevolking met een hoge levensverwachting en anderzijds veel mensen met ouderdomskwalen voor wie een tekort aan zorg dreigt.
Het veelvuldig stagneren van ict-toepassingen in de zorg leidde in 2002 tot de oprichting van het Nederlands Instituut voor Telemedicine (Nitel). Deze organisatie fungeert sindsdien als vraagbaak voor zorginstellingen die met ict aan de slag willen gaan.