Binnenland

Pas vanaf 24 jaar op zware motor

BRUSSEL (ANP) - Nederlandse jongeren mogen pas na hun 24e jaar op een zware motor rijden. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.

27 March 2006 06:54Gewijzigd op 14 November 2020 03:36

De hogere leeftijd komt door invoering van Europese regels voor rijbewijzen. De verkeersministers uit de 25 EU-landen beslissen daartoe maandag in Brussel als hamerstuk.De nieuwe regels stellen de minimumleeftijd voor zware motoren (vanaf 35 kw) overal op 24 jaar. Uitzondering zijn jongeren die na hun 20e jaar twee jaar ervaring hebben op middelzware motoren. Middelzware motoren worden een volledig nieuwe categorie in het rijbewijs-A voor motorrijders.

Minister Peijs (Verkeer) stemt maandag voor de maatregel. Reden is onder meer dat er nu veel verkeersdoden vallen onder jonge motorrijders.

De nieuwe Europese regels bieden tegelijk een voordeeltje voor Nederlandse automobilisten met een caravan of aanhanger. Zij hoeven voortaan pas een kostbaar rijbewijs BE te halen als hun auto plus aanhanger van maximaal 750 kilo samen zwaarder zijn dan 4250 kilo.

Nu geldt daarvoor in Nederland een lagere limiet op basis van ingewikkelde berekeningen. Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo.

De nieuwe rijbewijsregels maken tevens een einde aan het rijbewijstoerisme. Niet langer is het mogelijk om het roze papiertje even te halen in een ander EU-land met makkelijker regels. Nieuw is ook dat de rijbewijzen C en D (vrachtwagens en bussen) in de hele EU al na vijf jaar verlengd moeten worden in plaats van de gewone tien jaar.

Nederland houdt het recht om de minimumleeftijd voor bromfietsers te verhogen naar zeventien jaar, zoals minister Peijs overweegt. De Europese standaard hiervoor blijft echter zestien jaar. Het vreemde effect is dan dat jongeren uit andere EU-landen wel op hun zestiende jaar brommer mogen rijden in Nederland, maar Nederlandse jongeren niet. Tegelijk mogen landen (zoals Italië) het brommen al toestaan vanaf veertien jaar op hun eigen grondgebied.

De nieuwe EU-rijbewijzen krijgen in de toekomst allemaal de vorm van een plastic kaartje, vergelijkbaar met een creditcard. Nederland voert dat al in oktober in. Het kaartje mag een chip bevatten, met gegevens over belasting en verzekering of digitale gegevens over het uiterlijk van de houder.

Voor sommige landen is nieuw dat het rijbewijs steeds verlengd moet worden met een nieuwe pasfoto. Duitsers, Engelsen en Belgen hebben nu een rijbewijs voor het leven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer