Projecten in de bouw mogen toch doorgaan
DEN HAAG - Het kabinet heeft een juridische constructie bedacht om bouwprojecten die niet mochten doorgaan vanwege overschrijding van luchtkwaliteitsnormen toch van start te laten gaan.
Staatssecretaris Van Geel van Milieu denkt dat de regeling in het voorjaar van 2007 in werking kan treden. Direct daarna kunnen aannemers aan de slag. Het kabinet is vrijdag akkoord gegaan met de wet waarin de constructie vastligt. De Tweede en de Eerste Kamer zullen er in de loop van dit jaar over debatteren.Bouwprojecten die de luchtkwaliteit niet of nauwelijks verslechteren, mogen zonder toetsing aan Europese luchtkwaliteitsnormen doorgaan, zo staat in de wet. Het gaat daarbij om projecten die de luchtkwaliteit tot maximaal 3 procent verslechteren. Dergelijke bouwactiviteiten maken het volgens Van Geel niet moeilijker voor ons land om aan Europese luchtkwaliteitsnormen te voldoen.
Door deze wetsbepaling kan 95 procent van de stilgelegde bouwprojecten gewoon doorgaan. Het gaat daarbij concreet om woonwijken tot 2000 woningen, bedrijventerreinen tot 40 hectare en driekwart van de geplande spitsstroken langs autosnelwegen.
Voor grote projecten waarvan realisering wel zorgt voor verslechtering van luchtkwaliteit, komt een zogeheten Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Het gaat daarbij om projecten als de Tweede Maasvlakte, de tweede Coentunnel en de aanleg van spitsstroken bij stedelijke gebieden, de A4 door Midden-Delfland, de A6-A9 tussen Schiphol en Almere en de A2-tunnel bij Maastricht.
In het samenwerkingsprogramma staat een reeks maatregelen die de landelijke, provinciale en gemeentelijke overheden zullen nemen om de nadelige effecten van de bouw te compenseren. Ook al leiden bepaalde projecten tot plaatselijke verslechteringen van luchtkwaliteit, ze mogen dan toch doorgaan omdat in het samenwerkingsprogramma staat welke maatregelen ertegenover staan om de verslechtering op te heffen.
In 2004 schrapte de Raad van State tal van bouwprojecten omdat deze niet zouden bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit. Van Geel denkt dat de Raad van State na inwerkingtreding van de wet nieuwe bouwaanvragen niet langer zal blokkeren. Volledige zekerheid kan hij niet geven. Volgens hem sluit het wetsvoorstel nauw aan bij de gedachten die in de Raad van State leven.
De Tweede Kamer twijfelt of de weg die Van Geel kiest de juiste is. VVD-Kamerlid De Krom: „We zijn juridische problemen aan het oplossen en ik zeg niet zomaar ja.” PvdA-Kamerlid Samsom ziet er ook niet veel heil in. „Bij 95 procent van de projecten telt de luchtkwaliteit niet meer. Dit is boerenbedrog. Hoe je het ook wendt of keert: meer wegen leiden tot meer luchtvervuiling.”
Ook de vereniging Milieudefensie ziet niets in het wetsvoorstel. Volgens een woordvoerder rekent Van Geel zich ten onrechte rijk met zijn „boekhoudtrucjes.”