EO blijft tobben met vooroordelen
HILVERSUM - Het lukt de Evangelische Omroep (EO) niet om vooroordelen tegen zijn programma’s weg te nemen. De programma’s zijn nog steeds „zo EO-tisch”, dat veel mensen er niets van moeten hebben.
Dat schrijft EO-directeur Henk Hagoort op zijn weblog deze week. Hij gaat in op een recent onderzoek naar het imago van de EO bij zowel de eigen achterban als het grote publiek. Van de eigen achterban krijgt de omroep als rapportcijfer een 7,8. Alleen de VPRO krijgt een iets hoger cijfer van zijn leden. Bij het grote publiek scoort de EO een 4,4, het laagste cijfer van alle omroepen.In positieve zin wordt de EO geassocieerd met religieus, eigen gezicht, respect voor mensen, maatschappelijk betrokken en diepgang. Als negatieve kenmerken worden genoemd dat de omroep er niet voor iedereen is, niet ontspannen overkomt en niet met de tijd meegaat.
Hagoort is blij met het feit dat de EO in de beleving van mensen „geen grijze omroep” is. „We hebben een duidelijke eigen plek die sommigen heel erg aanspreekt en anderen juist niet.” Vanuit de EO-missie noemt hij het „prachtig” dat ruim 90 procent van de Nederlandse bevolking bij de EO denkt aan christelijk geloof en religie. „Wij zetten erop in dat mensen die op zoek zijn naar God of naar zingeving denken: Laat ik eens kijken wat de EO te bieden heeft.”
Tegelijk betreurt Hagoort het dat EO-programma’s beleefd worden als saai en niet voor iedereen. De omroep heeft juist als doelstelling dat onnodige vooroordelen die de missie tegenwerken zo veel mogelijk worden weggenomen. Hagoort: „Dit onderzoek laat zien dat dat maar matig is gelukt. Hoe populair en ’gepimped’ onze programma’s ook zijn, ze zijn blijkbaar nog steeds zo EO-tisch dat veel mensen er niets van moeten hebben.”