Platform eist verbod op gebruik Schiphol Oostbaan
Het Platform Vliegoverlast Amsterdam wil dat minister Netelenbos van Verkeer Schiphol met onmiddellijke ingang verbiedt gebruik te maken van de Schiphol Oostbaan.
Vliegtuigen die op deze baan landen, vliegen recht over Amsterdam heen, met geluidsoverlast als gevolg.
Tussen 10 en 28 juni maakten veel vliegtuigen gebruik van deze route in verband met onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Het regende klachten over lawaai bij de Commissie Geluidhinder Schiphol. Volgens een woordvoerder belden er gemiddeld 250 mensen per dag. Het drukst was het op zondag 16 en maandag 17 juni. Beide dagen belden er gemiddeld 600 mensen met meer dan 1000 klachten.
Vrijdag waren de werkzaamheden afgerond en ging de Buitenveldertbaan weer open. Tot woede van het platform maakte Schiphol zondag echter toch weer gebruik van de zogenoemde ”rechte nadering”.
Voorzitter K. Weijer beschuldigt Schiphol van slecht management. De luchthaven zet de Oostbaan volgens hem in om overschrijding van de geluidszone van de Buitenveldertbaan te voorkomen. Formeel mag die baan volgens Weijer alleen worden gebruikt bij extreem slecht weer. „Kennelijk is Schiphol niet in staat om het toegestane aantal vliegtuigen te accommoderen, zonder de geluidszones te overschrijden.”
Volgens een woordvoerster van de luchthaven was de Schiphol Oostbaan al lang van tevoren bestempeld tot zogenoemde „tweede preferente landingsbaan” voor de hele periode tot en met 30 juni die men dacht nodig te hebben voor het werk aan de Buitenveldertbaan.
Vrijdag werd de Buitenveldertbaan alvast in gebruik genomen in verband met harde noord-westenwind, die landen op Oost bemoeilijkte. De woordvoerster bevestigt dat zondag vliegtuigen weer recht over de stad vlogen, omdat die route tot en met 30 juni daarvoor was gereserveerd.