Binnenland

Peijs wil vaart achter spitsstroken

DEN HAAG (ANP) – Minister Peijs (Verkeer) wil de aanleg van extra wegen voor het spitsverkeer versnellen, bleek donderdag in een overleg in de Tweede Kamer. Zij wil gebruikmaken van een regeling in een luchtkwaliteitswet die het ministerie van VROM in de maak heeft.

23 February 2006 16:51Gewijzigd op 14 November 2020 03:30

Peijs wil inspelen op de wet die de ruimte biedt om projecten die amper bijdragen tot luchtvervuiling, niet te toetsen aan de normen voor schone lucht. De lat ligt bij 3 procent per wegproject.Zou dat lukken, dan kan zij maanden eerder de draad oppakken en haar programma voor wegverbreding hervatten die zij in 2004 in gang zette. Het gaat om dertien spitsstroken, waarmee volgens Peijs 1,3 miljard euro aan aanlegkosten is gemoeid, waaronder de A13 Zestienhoven–Delft, de A20 Capelle–Terbregseplein bij Rotterdam en de A50 Arnhem–Beekbergen.

De projecten liepen vertraging op vanwege de luchtvervuiling via de uitstoot van fijnstof waaraan zij een steentje zouden bijdragen. De ‘luchtwet’ van VROM is nagenoeg af en zal 10 maart ter goedkeuring aan het kabinet voorgelegd worden, liet staatssecretaris Van Geel (Milieu) weten.

Die wet zal op zijn vroegst, is de verwachting bij VROM, najaar 2007 in werking treden. De Tweede en Eerste Kamer moeten zich er nog over buigen. In de tussentijd geldt een zogenoemd Besluit Luchtkwaliteit 2005. Peijs wil dat de speciale regeling uit de wet in dat besluit wordt opgenomen zodat zij alvast weer spitsstroken kan aanleggen. VROM–ambtenaren zoeken uit of dat juridisch wel kan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer