Campagne ”Stem op vrouw” kost 50.000 euro
DEN HAAG - De overheidscampagne ”Stem op een vrouw”, bedoeld om op 7 maart aanstaande meer vrouwen in de gemeenteraden te krijgen, kost 50.000 euro.
Dat schrijft minister De Geus van Sociale Zaken in antwoord op Kamervragen van de SGP. SGP-fractievoorzitter Van der Vlies is van mening dat dit weggegooid geld is. Hij ziet in de campagne „een vorm van gelijkheidsdenken die uitmondt in een poging invloed uit te oefenen op de vrije keuze van kiezers.”De Geus ontkent dit streven. Volgens hem probeert de campagne slechts „aandacht te vragen voor het fenomeen dat het aantal vrouwen in de gemeentelijke politiek blijft steken op ruim 20 procent.” Door vrouwelijke raadsleden met de trein door Nederland te laten reizen, wil hij de kiezer „aan het denken zetten” en hem of haar „attenderen op de mogelijkheid van het uitbrengen van een voorkeurstem op een vrouw.”