Amsterdam krijgt kwaliteitstaxi
AMSTERDAM (ANP) – Wantoestanden in de Amsterdamse taxiwereld moeten vanaf volgend jaar een stuk minder worden door de invoering van de kwaliteitstaxi.
De geelgekleurde auto voldoet aan hoogstaande eisen, evenals de chauffeur die als een soort ‘gastheer’ de stad moet vertegenwoordigen. Vanaf 2007 moeten er minstens driehonderd van deze kwaliteitstaxi’s door de stad rijden en in de toekomst zeker 1500, de helft van alle taxi’s in Amsterdam.Dat is het streven van wethouder Van der Horst (Verkeer en Vervoer). Hij besprak zijn plannen woensdag met diverse partijen die zich bezighouden met de taxibranche. Volgens de wethouder is de prijs–kwaliteitverhouding momenteel veel te scheef. De kwaliteitstaxi moet, zoals het woord reeds zegt, een goede service bieden voor de prijs die nu ook al wordt gehanteerd. „De prijs is wettelijk bepaald, maar iedereen hanteert nu het maximum. Voor deze taxi betaal je dus geen cent meer, maar je krijgt wel waar voor je geld”.
Van der Horst hoopt dat op deze manier de ’gewone’ taxi de prijzen naar beneden bijstelt. „Ze moeten wel, anders gaat de kwaliteitstaxi er met de omzet vandoor”.
Het idee krijgt veel bijval. Volgens J. Sijmonsbergen, voorzitter van de brancheorganisatie voor taxi’s in Amsterdam (Botam), hebben veel chauffeurs de behoefte om de misstanden in de taxiwereld voorgoed een halt toe te roepen. „De goede jongens willen al jaren iets om bij aan te haken. Dit is mede op initiatief van de branche zelf”. Volgens hem is het haalbaar om de kwaliteitstaxi al in 2007 in te voeren. „Ik verwacht dat veel chauffeurs zich zullen aansluiten”.
De kwaliteitschauffeurs krijgen een aantal belangrijke voorrechten. „Alleen de kwaliteitstaxi mag straks gebruik maken van de vaste standplaatsen en de trambaan”, aldus Van der Horst. De chauffeurs kunnen hun voertuig overigens niet zomaar geel – die kleur is gekozen wegens de kleur van de rijksbegroting – spuiten. „Ze moeten eerst een keuring ondergaan, die vervolgens elk jaar terugkomt”, legt Sijmonsbergen uit. Om te bereiken dat de kwaliteitstaxi’s op niveau blijven, zullen zogeheten ’mystery guests’ en inspecteurs erop toezien dat de chauffeurs zich aan de regels houden.
De kwaliteitschauffeur moet niet alleen in het bezit zijn van de juiste papieren, maar ook een representatieve auto hebben. „Ze mogen niet roken, de muziek moet niet te hard staan, ze moeten rustig rijden, in de zomer staat de airco aan, in de winter de kachel”, verwoordt Van der Horst. „De chauffeur moet zowel Nederlands als Engels kunnen spreken, de weg in de stad kennen, maar bijvoorbeeld ook de openingstijden van Madame Tussaud’s kennen en adresjes voor een goede Japanner”. De Botam heeft aangegeven hiertoe cursussen te willen organiseren.
De invoering van de kwaliteitstaxi zet een trend in Nederland, zegt Van der Horst. „Op het ministerie snappen ze er geen fluit van hoe het er op straat toegaat. Wij weten hoe de markt in elkaar steekt en daarom werken we nu vanuit de praktijk naar de theorie”. Volgens hem hebben de drie andere grote steden, die woensdag ook vertegenwoordigd waren, eveneens interesse voor de kwaliteitstaxi.
Verkeerswethouder Hulman van Rotterdam is enthousiast over de plannen van Amsterdam. Hij noemt ze een goede aanvullig op wat de gemeente al in de praktijk doet. „In Rotterdam werken we hard aan herkenbare en betrouwbare straattaxi’s”, aldus de wethouder.