Rotterdam Airport krijgt zakelijke functie
ROTTERDAM (ANP) – Rotterdam Airport moet zich ontwikkelen tot een zakelijke luchthaven met in 2020 25 Europese bestemmingen. Mogelijk moeten hiervoor de geluidsnormen waarbinnen de luchthaven mag opereren op termijn worden verruimd.
Uitgangspunt blijft echter om de ambities binnen de huidige normen te verwezenlijken. Vakantievluchten vanaf het voormalige Zestienhoven zullen naar andere regionale luchthavens worden verplaatst, zoals Lelystad en Eindhoven.Deze afspraken hebben de gemeente Rotterdam en de Schiphol Group, de eigenaar van de Rotterdamse luchthaven, gemaakt. Dinsdag is het akkoord naar buiten gebracht.
Om het zakelijke karakter van Rotterdam Airport te versterken wil de Schiphol Group op werkdagen nieuwe lijndiensten beginnen. Die moeten worden uitgevoerd met kleinere toestellen die ’s ochtends en in de namiddag of vooravond een retourvlucht uitvoeren. Kleine toestellen zijn minder belastend voor het (geluids)milieu. De Schiphol Group gaat proberen om zakenvliegtuigen die nog nog op Schiphol–Oost gestationeerd zijn, naar Rotterdam te verplaatsen.
Over een aantal jaren moet 60 procent van de mensen die via Rotterdam reizen uit de zakelijke markt komen, zei wethouder W. van Sluis (Economie) dinsdagavond tijdens een toelichting. De overige reizigers zijn mensen die via zakenlijnen naar vakantiebestemmingen vliegen, met name Europese steden.
Rotterdam Airport begon zich de laatste jaren steeds meer te ontwikkelen als uitvalsbasis voor vakantievluchten, mede door de aanwezigheid van Transavia. Dit was tegen de afspraak met Schiphol uit 1998 dat de luchthaven een meer zakelijke functie zou krijgen. De afgelopen maanden heeft de gemeente Rotterdam gesprekken gevoerd met de Schiphol Group om de afspraken uit ’98 te herbevestigen. Rotterdam en de regiogemeenten vinden dat een zakenluchthaven beter is voor de werkgelegenheid. Wethouder Van Sluis zei dat „er economisch meer te halen is uit de luchthaven".
Beide partijen gaan een Raad van Advies instellen die onder meer zal bestaan uit vertegenwoordigers van het regionale bedrijfsleven. De raad krijgt de bevoegdheid om binnen de Schiphol Group de belangen van het bedrijfsleven te behartigen. De raad houdt zich onder meer bezig met het toetsen van de gemaakte afspraken.
Het akkoord is besproken met de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van VROM, de provincie Zuid–Holland, de Stadsregio en de betrokken buur– en deelgemeenten. Volgens de gemeente Rotterdam staan deze partijen achter het voornemen om het zakelijke profiel van de luchthaven binnen de huidige geluidscontouren te houden. Er komt een vervolgonderzoek naar de mogelijkheden hiervan.
De gemeente Den Haag heeft eerder aangegeven dat het graag haar naam verbindt aan Rotterdam Aiport. Wethouder Van Sluis zei er geen bezwaar tegen te hebben als tegelijk met het nieuwe zakelijke karakter van de luchthaven de naam wordt gewijzigd in Rotterdam–Den Haag Airport.