„IJburg zal veranderen in een doorgangswijk”
IJBURG - „Een monster dat op ons afkomt”, zo noemt Xandra Lammers (48) de plannen voor een spoor- en wegverbinding tussen Almere en Amsterdam. De eventuele komst van een brug over het IJmeer heeft volgens Lammers grote consequenties voor IJburgers. Daarom is ze een protestactie gestart. „Wij zullen ons tot het uiterste verzetten.”
Het doffe geluid van heimachines klinkt over de kale zandvlakte in IJburg. Bouwvakkers slaan meterslange palen de grond in voor een nieuw huizenblok aan de rand van het IJmeer.Xandra Lammers is gewend aan het lawaai. Sinds mei 2005 woont ze in de nieuwbouwwijk bij Amsterdam, die op een aantal opgespoten eilanden in het IJmeer is gebouwd. Het roodstenen rijtjeshuis is identiek aan de vele anderen in de wijk, maar het uitzicht over het weidse water vergoedt veel.
Lammers denkt niet lang meer van dit panorama te kunnen genieten. „De gemeente Almere heeft plannen voor een 8 kilometer lange dubbeldeksbrug met spoor en een vier- of zesbaansweg. Vreselijk, zo’n horizonvervuiling.”
Lammers noemt als reden van de plannen de groeiambitie van Almere. „Van het Rijk moeten er in de periode tot 2030 ten minste 40.000 woningen in Almere bijkomen. Dat wil de stad alleen op voorwaarde dat hij een betere verbinding krijgt met Amsterdam. Een brug over het IJmeer past goed in het straatje van de gemeente, maar wij zijn daar de dupe van.”
De Amsterdamse is in IJburg gaan wonen, omdat ze van rust en ruimte houdt. „De gemeente spiegelde mij deze wijk voor als autoluw, groen en kindvriendelijk. Met de huidige plannen zal van dat oorspronkelijke concept weinig overblijven. Een brug zorgt voor geluidsoverlast, filevorming en sluipverkeer. IJburg zal veranderen in een doorgangswijk voor forensen uit Almere.”
Lammers zegt er moeite mee te hebben dat Amsterdam niets van de plannen heeft gezegd. „Ik had mijn huis al gekocht toen ik in de media over de eventuele komst van de IJmeerbrug hoorde. Het is schandalig dat er in het bezoekerscentrum hier nog steeds niets over de plannen te vinden is.”
In een brief roept Lammers alle IJburgers op in verzet te komen. „Ook al duurt de aanleg van zo’n brug nog wel dertig jaar. Ik wil openheid. IJburgers moeten weten wat hen te wachten staat.”
Het liefst ziet ze dat er helemaal geen brug komt. „Laat de gemeente het openbaar vervoer en de bestaande wegen van en naar Almere verbeteren. Offer daar geen natuurgebieden aan op. Op deze manier houdt Amsterdam helemaal niets meer over.”
Volgens M. van Goethen, voorlichter van de gemeente Amsterdam, baseert Lammers zich op verkeerde informatie. „Haar zorgen zijn ongegrond. De gemeente onderzoekt nog of de autoweg er komt, vanwege kosten en geluidshinder. Mochten de plannen doorgaan, dan zal het laatste stuk van de autoweg langs IJburg via een tunnel naar het vasteland voeren. Daar hebben de IJburgers dus helemaal geen last van.”
Wel heeft de gemeente plannen voor een lightrailverbinding, maar „dat kan geen verrassing zijn. Vanaf begin jaren tachtig is er al sprake van een spoorverbinding over het IJmeer. In het bezoekerscentrum liggen daar genoeg kaarten over”, zegt Van Goethen.
J. Baron, coördinator van Stichting Verantwoordelijk Beheer van het IJsselmeergebied, een overkoepelende milieuorganisatie, is niet blij met de plannen. „Wij willen de openheid van het gebied handhaven. Zo’n brug kost veel geld, zorgt voor horizonvervuiling en tast de kwaliteit van het water aan. Op dit moment zijn wij bezig om ons op de hoogte te stellen van de exacte plannen.”
Zolang Xandra Lammers geen duidelijkheid heeft, gaat zij door met haar protest. Ze werpt een blik door haar keukenraam. „Het is zo mooi hier. Ik kan en wil dat niet opofferen aan economische belangen.”