Nederlanders weinig happig op winkelen via internet
Steeds meer Nederlanders internetten, maar zij blijven weinig happig op de aankoop van producten of dienstverlening via datzelfde internet. Het percentage ’on line shoppers’ steeg dit jaar slechts met 2 procent tot 20 procent van de internetgebruikers. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde gegevens van marktonderzoekinstituut NIPO.
In maart hebben NIPO-medewerkers ruim 1700 mensen van 16 jaar en ouder ondervraagd over hun internetgebruik. Ook dit jaar won internetgebruik aan populariteit: 61 procent van de Nederlanders internet minimaal een keer per maand. In 2001 was dat nog 52 procent.
Omgerekend naar de totale bevolking kroop dit jaar 12 procent van de Nederlanders achter de computer om wat te kopen. Daarmee bevindt Nederland zich op de elfde plaats in een rij van 37 landen, waar het NIPO jaarlijks het internetgebruik meet. Zuid-Korea, Duitsland, de Verenigde Staten en Hongkong lopen voorop bij het winkelen op internet.
Nederlanders geven diverse redenen aan om niet via internet een aankoop te doen. Zo vinden ze het makkelijker en leuker (30 procent) én veiliger (20 procent) om naar een winkel te gaan. 18 Procent wil zijn creditcardgegevens niet prijsgeven. Niet precies weten wat je krijgt, geeft 17 procent op als bezwaar.
Degenen die via internet winkelen, geven geen grote bedragen uit. In een maand tijd gaf 53 procent tussen 1 en 100 euro uit. Slechts 6 procent besteedt 1000 euro of meer.
Boeken vormen met een aandeel van 29 procent de hoofdmoot van de artikelen die Nederlanders via internet kopen. Daarna komen muziek en cd’s (23 procent), kleding (16 procent), vakantie en ontspanning (15 procent), hardware (10 procent) en software (9 procent) voor de thuiscomputer.