Binnenland

Fietsen stelen

Wie dinsdag voorbij het gemeentehuis in Papendrecht liep, kon getuige zijn van een cursus voor het betere jatwerk. Een fietsendief demonstreerde hoe je een stalen ros kunt roven.

Redactie: Johannes Visscheren Bijdrage: Jakko Gunst
24 January 2006 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 03:24
…geraffineerd…
…geraffineerd…

„Het aantal aangiftes van fietsendiefstal in Papendrecht is drastisch gestegen. Van 141 in 2004 tot 206 in 2005. Daarom verzocht de politie ons iets te organiseren. Een acteur heeft sloten gekraakt. Om zo te laten zien hoe makkelijk sommige fietsen zijn te stelen”, zegt Nico van Delft van de Papendrechtse Fietsersbond.Stel dat er tijdens de cursus potentiële dieven mee gluren.
„Misschien. De cursus wordt al twee jaar in het land gegeven. De praktijk wijst uit dat de acteur zo geraffineerd de sloten kraakt, dat hij niet de details laat zien.”

Is er van u ooit een fiets gestolen?
„Een jaar of tien geleden is de fiets van mijn dochter gestolen. Die fiets stond met een ketting gekoppeld aan een andere, oude fiets. De ketting is doorgeknipt. De mooiste fiets hebben ze meegenomen. De les is: hoe meer sloten, hoe meer werk iemand van de diefstal moet maken.”

Hotel
Tophotel Huis ter Duin uit Noordwijk gaat deze weken de service in het Hoogeveense ziekenhuis Bethesda onder de loep nemen. „We kiezen voor een beoordeling door een instelling buiten de branche”, verklaart directeur Wouter van der Kam de ongebruikelijke stap. „In een ziekenhuis moeten we met meer bezig zijn dan het stellen van een diagnose en het doen van behandelingen. Patiënten moeten ook een gevoel van veiligheid en gastvrijheid ervaren.”

Is zo’n beoordeling door een tophotel wellicht te hoog gegrepen?
„Het had ook een lokaal hotel kunnen zijn. Het is belangrijk dat er een stukje afstand is tussen de beoordelaars en het ziekenhuis. Deze weken zullen zogenaamde ”mystery guests”, zeg maar geheime bezoekers, zaken als klantvriendelijkheid testen.”

Gaan voortaan de rode lopers uit in uw ziekenhuis?
„Wij hebben niet de intentie om ons te meten aan een tophotel. Het gaat niet zozeer om meer luxe, maar wel om vragen als: Hoe gaan we met klachten om? Worden mensen fatsoenlijk welkom geheten? Is de temperatuur overal hetzelfde? Kunnen mensen in de wachtkamer gebruikmaken van een koffieautomaat?”

Vooral een vriendelijk woord is toch belangrijk?
„Natuurlijk. Ons ziekenhuis moet een ziekenhuis zijn waar het qua sfeer goed toeven is.”

JV

Zorgverzekering
„U bent verplicht zich via CZ te verzekeren.” Met een brief van die strekking richtte zorgverzekeraar CZ zichzelf tot een honderdtal verzekerden die in het buitenland wonen, maar werkzaam zijn in Nederland.

Foutje, zo bleek enkele weken later. Niet zij hadden moeten worden aangeschreven, maar juist de verzekerden die in Nederland wonen en in het buitenland werken of een uitkering krijgen vanuit het buitenland.

Voor deze verzekerden heeft het ministerie CZ namelijk aangewezen als verplichte verzekeraar, hetgeen betekent dat zij voor hun basisverzekering geen keuzevrijheid hebben. Voor de andere groep -de verzekerden die in het buitenland wonen en in Nederland werken- bestaat die vrijheid wel, zij het dat ze door vergissing die de zorgverzekeraar maakte danig aan het twijfelen zijn gebracht.

„Inderdaad een vergissing”, laat een CZ-woordvoerder weten. „Maar gelukkig zijn we er zelf achter gekomen en hebben we de fout tijdig hersteld.”

Snel vergeten dus maar, de hele kwestie?
„U moet het zien in het juiste perspectief. De afgelopen weken hebben we 2,1 miljoen verzekerden aangeschreven. Slechts bij dit honderdtal ging het even mis.”

JG

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer