Historische luchtvaart krijgt excuus inspectie
De luchtvaartinspectie heeft dinsdag de historische-luchtvaartfederatie excuses aangeboden. De twee instanties hebben -na een hoogoplopende ruzie- voor het eerst sinds lange tijd weer overleg gevoerd.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Luchtvaart (IVW, de voormalige RLD), en de Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) hebben dinsdag in Hoofddorp afgesproken binnen twee weken inhoudelijk over het conflict verder te onderhandelen. De IVW heeft haar verontschuldigingen aangeboden voor het langdurig onbeantwoord laten van brieven en reacties. In afwachting van de nieuwe overlegronde schort de historische luchtvaart een eerder aangekondigd publiciteitsoffensief op.
De historische luchtvaart, waarbij onder andere de Dutch Dakota Association (DDA) en luchtvaartmuseum Aviodome zijn aangesloten, voelen zich ernstig gedupeerd door de strenge toepassing van de regels. Hierdoor ontstaat volgens hen een onwerkbare situatie. De historische luchtvaart moet op dit moment voldoen aan dezelfde regels als de KLM, ook al zijn deze niet relevant voor deze sector. Bij ongewijzigd beleid zou de DDA daardoor per 1 januari failliet zijn.
De NFHL kondigde recent aan alle contacten met de IVW te verbreken, uit onvrede over het beleid van de inspectiedienst. Na krantenpublicaties en radio-uitzendingen heeft hoofdinspecteur Aarsen de federatie onverwacht uitgenodigd voor overleg. Volgens NFHL-voorzitter A. J. Dros is de hoofdinspecteur niet volledig op de hoogte van de problematiek. „Daarom is dinsdag afgesproken dat hij eerst intern verder overlegt.”
Aviodome-directeur A. van der Holst kijkt terug op een „openhartig” gesprek. Een „gematigd positieve” Dros waarschuwt echter dat alle opties nog openliggen. „De inspectie kan weer de hakken in het zand zetten. Dan rest ons niets dan het publiciteitsoffensief richting media en politiek alsnog door te zetten.”
Een oplossing van het conflict is onder andere van groot belang voor de overtocht van de Constellation (Connie) uit de VS. Onder de huidige strenge regels zou dit gerestaureerde historische vliegtuig in Nederland grote kans lopen aan de grond te moeten blijven.