Burger vindt intercity beste variant voor Zuiderzeelijn
LELYSTAD (ANP) – Een intercity is volgens de burger de beste variant van de Zuiderzeelijn, zo blijkt uit de internetenquête over de snelle verbinding van de Randstad naar het Noorden. Bij de besluitvorming worden de uitkomsten van dit onderzoek onder 2400 burgers meegenomen. Dat zei een woordvoerder van de projectorganisatie woensdag.
De Tweede Kamer wilde de besluitvorming rondom de Zuiderzeelijn anders aanpakken dan met de HSL–lijn en de Betuweroute. Die vielen veel duurder uit dan aanvankelijk werd gedacht. Burgers mochten daarom dit keer meepraten over de ingrijpende nieuwe openbaarvervoerverbinding en konden op internet hun voorkeur aangeven.De intercityvariant kwam als beste uit de bus. Daarbij wordt de bestaande lijn tussen Amsterdam en Lelystad doorgetrokken naar Groningen via Emmeloord, Heerenveen en Drachten.
De Zuiderzeelijn kent behalve de intercity nog vijf varianten. Burgers vonden een Hanzelijn–plusvariant (met een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle) een goede twee keuze. Daarna volgen de Hanzelijn–plus–plus, de hogesnelheidslijn, de magneetzweefbaan en de superbus. Deze laatste raast met 250 kilometer per uur vanuit Schiphol naar Groningen.
Ruim 2400 inwoners uit de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord–Holland deden mee aan de enquête. Ongeveer 15.000 mensen werden aangeschreven om mee te doen.
„We hebben een voldoende betrouwbaar beeld over wat er leeft in de provincies", stelt de woordvoerder van de projectorganisatie. „In het noorden leeft de Zuiderzeelijn veel meer. Maar de uitslag van de enquête kent weinig onderlinge verschillen".
De projectorganisatie van de Zuiderzeelijn biedt eind maart 2006 alle voor– en nadelen en kosten van de verschillende opties aan het kabinet aan. Nog net voor het zomerreces zal de Tweede Kamer zich hierover uitspreken, zo is de verwachting.