Binnenland

Tot 10,5 jaar voor dodelijk Dover-transport

Het gerechtshof in Den Haag heeft donderdag zeven mannen die waren betrokken bij het zogenoemde Dover-transport veroordeeld tot gevangenisstraffen van 22 maanden tot tieneneenhalf jaar. Bij het transport vonden in juni 2000 58 Chinezen de dood. Tegen de zeven waren straffen van zeven tot twintig jaar geëist wegens onder andere doodslag, maar dat achtte het hof niet bewezen.

ANP
20 June 2002 15:47Gewijzigd op 13 November 2020 23:38

De hoogste straf was voor de 37-jarige G. Ö. Ook de rechtbank in Rotterdam veroordeelde hem vorig jaar tot de hoogste straf, negen jaar, maar het hof komt tot een hogere strafmaat vanwege de opstelling van de verdachte. Bovendien vreest het hof voor herhaling, ook al omdat Ö. al eerder in Frankrijk werd veroordeeld wegens mensensmokkel. De tieneneenhalf jaar is op twee maanden na de maximale straf die iemand voor mensensmokkel kan krijgen.

De veroordeling door het hof was precies twee jaar en één dag nadat de dode Chinezen in Dover achterin een koelwagen werden ontdekt. Uit Rotterdam waren de dag ervoor zestig Chinezen vertrokken. Slechts twee jonge mannen overleefden de smokkeltrip. De chauffeur van de koelwagen kreeg in Engeland veertien jaar gevangenisstraf wegens doodslag.

Zowel hof als rechtbank achtte doodslag niet bewezen, maar wel dood door schuld. Dat was na de uitspraak van de rechtbank al de reden voor het OM om in hoger beroep te gaan, ondanks de toch „forse straffen”, aldus persadvocaat-generaal Wesselink na afloop van de uitspraak. Het OM vond dat de smokkelaars welbewust het risico namen dat de Chinezen zouden overlijden door hen in een veel te kleine warme ruimte te stoppen. Of het OM in cassatie gaat bij de Hoge Raad kon Wesselink nog niet zeggen.

Het gerechtshof kwam tot een aanmerkelijk lagere straf voor de man die door de rechtbank nog als rechterhand van Ö. werd gezien. Deze 30-jarige H. D. kreeg van het hof vijf jaar cel, na eveneens een eis van twintig jaar. De rechtbank veroordeelde D. net als Ö. tot negen jaar. Volgens het hof was D. een ’paladijn’ van Ö. Bovendien heeft hij geen strafblad en toonde hij tijdens de behandeling van de zaak dat hij „het verwerpelijke van zijn handelen inzag”.

De raadsman van D., mr. Boone, zal zijn cliënt waarschijnlijk adviseren niet in cassatie te gaan, maar de kans is groot dat anderen dat wel doen. Het gerechtshof veegde namelijk alle verzoeken van tafel om het zogenoemde Opaal-onderzoek bij de zaak te betrekken. Dat onderzoek mondde uit in de aanhouding in juni van dit jaar van acht mensen die volgens Justitie tot dezelfde organisatie behoorden als de organisatie die onder andere verantwoordelijk was voor het mislukte Dover-transport. Van die acht hadden drie Chinezen, onder wie een vrouw, een leidinggevende positie binnen de organisatie, aldus Justitie.

Het hof zag Ö. in tegenstelling tot de rechtbank dan ook niet meer als de leider van de criminele organisatie, omdat de leider van het onderzoek Klunder verklaarde dat de Chinese vrouw Sister P. dat was. „Niet handig van het OM”, aldus persraadsheer Klein Breteler donderdag in een toelichting op de uitspraak.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer