Kamer steunt plannen Peijs
DEN HAAG (ANP) – Na concessies van minister Peijs van Verkeer heeft de Tweede Kamer maandag voorlopig ingestemd met de verkeersplannen tot 2020 van het kabinet. Peijs moet in de zogenoemde Nota Mobiliteit opnemen dat het huidige kabinet er alles aan zal doen om de invoering van een kilometerheffing in 2012 mogelijk te maken.
Dat is een opvallende toezegging, omdat het kabinet begin september nog bepaalde geen definitief besluit te willen nemen over de invoering van het systeem. Ook op het gebied van het openbaar vervoer moest de minister concessies doen.De verdediging van de Nota Mobiliteit bleek een zware taak voor Peijs te zijn. In de Kamer gingen veel stemmen op om de plannen aan te scherpen en te verbeteren. Met name fractiespecialist Hofstra van de regeringspartij VVD riep de minister op haar verkeersambities te verhogen. Maanden vertraging van de goedkeuring van de plannen nam hij op de koop toe. Tijdens het debat kreeg hij aanvankelijk steun van onder anderen Dijksma (PvdA) en Van der Ham (D66), maar na de toezeggingen van Peijs bleef hier weinig van over.
Minister Peijs waarschuwde de Kamer niet voor uitstel te kiezen. De nota komt volgens haar „dicht in de gevarenzone" als er vertraging optreedt, omdat in mei 2007 Kamerverkiezingen plaatsvinden. Het risico bestaat dat de plannen over de kabinetsformatie worden getild, aldus Peijs. Een nieuw kabinet zal volgens haar zijn eigen stempel willen zetten. „Dan ben je twee jaar verder".
Om de Kamer te bewegen tot instemming, moest de bewindsvrouw concessies doen. De belangrijkste is de toezegging over de kilometerheffing. Het kabinet leek begin september nog het advies van de commissie–Nouwen naast zich neer te leggen. Dit platform wil dat deze kabinetsperiode, dus voor mei 2007, een besluit wordt genomen over beprijzing.
Maar maandag zei Peijs het Nouwen–advies „te omhelzen". Op verzoek van PvdA–Kamerlid Verdaas, die ook bij het overleg aanwezig was, neemt ze in haar verkeersplannen op dat het huidige kabinet nu al aan de slag gaat om de invoering van het systeem in 2012 mogelijk te maken.
Over de besteding van de opbrengst van de kilometerheffing werd tijdens het debat overigens flink gesteggeld. VVD’er Hofstra en zijn collega Hermans (LPF) willen dat het kabinet nu al bepaalt dat dit geld wordt besteed aan de aanleg van nieuwe wegen. Ook PvdA en CDA willen hier duidelijkheid over.
Het is volgens Peijs echter niet nodig om nu al een besluit te nemen. Dat kan volgens haar de komende jaren ook nog wel. „En de Kamer is daar luid en duidelijk bij". Wel toonde ze zich bereid in haar nota op te nemen dat voor invoering van beprijzing duidelijk moet zijn hoe de opbrengst wordt besteed. Ze riep de Kamer op de kilometerprijs niet „te laten vallen" op dit punt.
Nouwen toonde zich verheugd over de uitspraken van Peijs over de kilometerheffing. Het standpunt van het kabinet is volgens hem verschoven van een ’nee, tenzij’ naar een ’ja, mits’. Alles hangt nu af van de aangepaste tekst van de Nota Mobiliteit en of de Kamer daarmee akkoord gaat, zei Nouwen.
De bewindsvrouw beloofde verder met nieuwe voorstellen op het gebied van openbaar vervoer te komen en de ambities, bijvoorbeeld omtrent de reizigersgroei, voor de komende jaren waar mogelijk op te schroeven. Peijs gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van lightrail, voertuigen die op tramrails en treinsporen kunnen rijden. Vooral de PvdA is daar voorstander van. Kamerlid Dijksma wil een modern rail– en busnet in de Randstad en de Twentse en Groningse regio’s. Het CDA geeft nadrukkelijk de prioriteit aan de Randstad en het openbaarvervoernet bij Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven.