TPG wil internetbankieren versimpelen
AMSTERDAM (ANP) – TPG Post zoekt naast zijn leiderschap in de reguliere postbezorging ook een vooraanstaande rol op digitale markt. Zo gaat de postdivisie van TNT onder meer elektronisch betalingsverkeer van de Rabobank verzorgen.
Beide bedrijven presenteerden maandag in Amsterdam de daarvoor ontwikkelde NotaBox. Via deze centrale ’digitale brievenbus’ kunnen vanaf 1 januari klanten van Rabo Internetbankieren rekeningen ontvangen, verwerken en betalen. TPG Post onderhandelt met ABN Amro en ING om voor hen soortgelijke diensten op te zetten.De ’digitale brievenbus’ moet volgens K. van den Heuvel van TPG Post de centrale plaats worden voor het betalen en verwerken van nota’s. „Medio volgend jaar verwachten we een dekking van 90 procent te hebben.”
Er zijn inmiddels dertien bedrijven die hun rekeningen digitaal via NotaBox aan Rabobankklanten leveren, waaronder KPN, Casema en VGZ.
De opkomst van online bankieren is onmiskenbaar. Van de Nederlandse huishoudens doet drie vijfde inmiddels geregeld geldzaken via internet. Hoofd Financiële Logistiek van de Rabobank, R. Nijs, zei te verwachten dat de bank volgend jaar 10 procent van de tweehonderd miljoen rekeningafschriften digitaal verwerkt.
H. Verhagen, commercieel directeur van TPG Post, wees op nog meer nieuwe producten. Zo komt TPG met een 21 voor poststukken waarmee sorteermachines automatisch adreswijzigingen verwerken. Ook zijn bij de voormalige monopolist barcodes voor postzegels in ontwikkeling die onder meer aangeven wanneer de stukken verzonden moeten worden. Verhagen: „De markt is door digitalisering en de komst van concurrenten sterk veranderd. Het gaat erom behoeften van verzenders en ontvangers zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten.”
Via dochterbedrijf Cendris doet TPG Post veel data– en printverwerking voor bedrijven, zowel digitaal als fysiek, en onderzoekt het bedrijf de effectiviteit van postverzendingen. „Zo weten we dat het beter is om reclamemateriaal te koppelen aan rekeningen en factuuroverzichten en dat niet los in dezelfde envelop te stoppen.”
Volgens Verhagen veranderen behoeften maar blijft post populair. Ook de fysieke post. Bijna driekwart van de consumenten wil persoonlijke berichten, zoals verjaardagswensen, gewoon in de bus krijgen. Dat geldt ook voor polisbladen en catalogi. „Mensen hebben hun voorkeuren. Er is een mix ontstaan. Circa twee derde ontvangt nieuwsbrieven en rekeningen die automatisch betaald moeten worden, het liefst digitaal.”