Binnenland

Rumoer om geluidswal langs A20

NIEUWERKERK A/D IJSSEL - Moedeloos worden ze ervan. Omwonenden van de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel strijden al enkele jaren voor een geluidswal tegen de herrie van voorbijrazend verkeer. De gemeente verschuilt zich volgens hen achter allerlei argumenten om niet aan hun wens tegemoet te komen. Dinsdagavond buigt een raadscommissie zich over de kwestie. „Met een geluidswalletje scoort een wethouder natuurlijk niet.”

15 November 2005 11:30Gewijzigd op 14 November 2020 03:10
NIEUWERKERK A/D IJSSEL – Burgers die dicht langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel wonen, strijden al enkele jaren voor een geluidswal om de herrie van voorbijrazend verkeer te dempen. Foto Martin Droog
NIEUWERKERK A/D IJSSEL – Burgers die dicht langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel wonen, strijden al enkele jaren voor een geluidswal om de herrie van voorbijrazend verkeer te dempen. Foto Martin Droog

Vanaf het Kortlandviaduct bij Nieuwerkerk aan den IJssel speelt zich op de A20 een fascinerend schouwspel af. Het donkergrijze asfalt van twee keer drie rijstroken wordt gegeseld door duizenden autobanden. Onafgebroken luid geraas vult de lucht. Een automobilist heeft kennelijk grote haast en rijdt ongeduldig vlak op z’n voorligger. Als deze uiteindelijk tergend langzaam weer rechts gaat rijden, geeft de getergde zondagsrijder flink gas.De verkeersstroom groeit en daarmee ook de geluidsoverlast voor bewoners van de Parallelweg die vlak langs de A20 ligt. Reden voor de gedupeerden om zich te verenigen in het Actiecomité Geluidsoverlast A20. Hans van der Panne is een van de trekkers van de club, die nog niet zo lang geleden niet minder dan 800 handtekeningen verzamelde.

„Zodra ik m’n raam openzet, komt het geluid me tegemoet. Met openstaande ramen slapen is uit den boze. Dat heeft tot gevolg dat er in m’n huis een slecht woonklimaat heerst.” Volgens Van der Panne heeft de aanleg van zoab nauwelijks geholpen tegen de geluidsoverlast. „Het wegdek is maar gedeeltelijk behandeld. Onze wens was een volledige laag zoab.”

Het actiecomité kwam afgelopen zomer met een eigen plan om de geluidsoverlast tegen te gaan. Het wil een aarden geluidswal. Volgens Van der Panne heeft zijn club contact gehad met een bedrijf dat voor de wal grond wil leveren die bij grote bouwprojecten is uitgegraven. „Een veel goedkopere oplossing dan een geluidswand, omdat het bedrijf voor de storting van de grond nog geld toe geeft.”

Het stoort Van der Panne dat de gemeente steeds begint over de kosten die een grondwal met zich meebrengt. „Hoe meer grond er voor de wal gebruikt wordt, hoe goedkoper het wordt. In ons voorstel gebruiken we zo’n 350.000 kubieke meter. De gemeente kan bij die hoeveelheid kostenneutraal werken.”

Van der Panne maakt ook bezwaar tegen de bewering van de gemeente dat het actiecomité uit allerlei losse onderdelen zou bestaan. „Er zijn misschien wel mensen die geen bezwaar hebben tegen de herrie van het autoverkeer, maar dan gaat het om mensen die altijd al langs de A20 wonen. Zij zijn kennelijk gewend aan het kabaal. Maar als actiegroep hebben we immers 800 handtekeningen binnengehaald. Dat zegt genoeg.”

De houding van VVD-wethouder E. van Tol stuit de voorman van de bewonersgroep tegen de borst. „Ze draait er steeds omheen en schuift ons eigen voorstel voor een geluidswal aan de kant met smoesjes. Ze komt niet terug op onze vragen in gesprekken. Maar wij weten wel wat het is: als wethouder kun je nu eenmaal niet met roem de geschiedenisboekjes ingaan omdat je een geluidswal aangelegd zou hebben. Met een nieuw centrumplan voor Nieuwerkerk -dat er aan zit te komen- scoort ze natuurlijk veel beter.”

Wethouder E. van Tol stoort zich aan die laatste opmerking. „Dit heeft niets te maken met wel of niet scoren. Het is een integrale afweging die het college van B en W moet maken.” Volgens haar wil de gemeente eerst afwachten welke geluidsmaatregelen nodig zijn als de Zuidplaspolder (project voor woningbouw en ruimte voor bedrijven tussen Gouda en Rotterdam, BM) er komt. „Er worden al maatregelen genomen tegen geluidsoverlast, zoals het aanbrengen van zoab. Bovendien heeft Rijkswaterstaat plannen om de snelheid van 120 naar 100 kilometer per uur te verlagen.”

Geld voor de aanleg van een geluidswal heeft de gemeente niet, aldus de wethouder. „Op dit moment zijn we als gemeente op basis van landelijke normen niet verplicht om iets te doen. De gemeten geluidsoverlast is te klein om in aanmerking te komen voor subsidie vanuit het Rijk voor geluidswerende maatregelen.”

Dat het actiecomité al met een betaalbaar eigen plan voor een geluidswal komt, doet daar volgens Van Tol niets aan af. „We willen eerst een uitspraak van de raad of ze wel een geluidswal wil voordat we overgaan tot het aanvragen van offertes.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer