Van Geel wil milieuheffing luchtvaart
Als het aan staatssecretaris Van Geel van Milieu ligt, betaalt de luchtvaart mee aan de strijd tegen de luchtvervuiling. Daardoor zouden vliegtickets duurder kunnen worden. Het kabinet besprak vrijdag een voorstel van Van Geel voor een Europese heffing van omgerekend 5 tot 15 euro per ticket.
Aan de basis van de discussie ligt namelijk een voorlopig voorstel van de Europese Commissie voor een milieuheffing voor de luchtvaart. ’Brussel’ wil de sector, die tot dusver vrijwel is uitgesloten van heffingen en accijnzen, laten betalen voor de uitstoot van broeikasgassen die zorgen voor opwarming van de aarde. Dat zou opgaan voor alle vluchten van en naar Europa, waarbij de rekening per ticket zou oplopen tot 9 euro.Van Geel denkt zelf aan een hoger bedrag, van omgerekend 5 euro voor een retourticket binnen Europa tot 15 euro voor intercontinentale vluchten. Het kabinet heeft vrijdag geen besluit genomen over het ’mandaat’ van de staatssecretaris.
Een kerosinetax of een tickettoeslag is niet aan de orde. Zulke plannen, die in EU–verband unanieme instemming vergen, zijn eerder afgeschoten.
Begin december vergaderen de voor milieu verantwoordelijke Europese bewindslieden over de Commissieplannen die daarna verder worden uitgewerkt en op zijn vroegst in 2008 kunnen ingaan. Verantwoordelijk commissaris Dimas wil de sector horen. Zijn inzet is om maatschappijen te laten betalen voor emissierechten. De luchtvaart is tot nu toe vrijgesteld van dit systeem. Vliegtuigen zouden dan een maximum aan CO2 mogen uitstoten. Extra uitstoot betekent een heffing.
De sector zou met schonere en zuinigere toestellen de ’schade’ kunnen beperken. KLM is voorstander van zo’n plan, bevestigde vrijdag een woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij steunt het principe van de vervuiler betaalt. „Als Van Geels voorstel daaraan voldoet en alle maatschappijen op gelijke voet worden behandeld en dus de concurrentie niet wordt verstoord, vinden we het geen slecht plan".
Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) heeft grote bezwaren tegen de nieuwe heffing. Het verbond wijst erop dat de prijzen van de inmiddels vele heffingen (veiligheid, brandstof, geluidsisolatie) niet meer in verhouding staan tot de ticketprijs. De heffing benadeelt Nederlandse reisondernemingen ten opzichte van de concurrentie in het buitenland. De plannen van Van Geel staan volgens het ANVR verder „haaks op het gewenste beleid van kabinet en EU te streven naar een vermindering van lasten en regels".