Binnenland

Pleidooi voor meer subsidie voor roetfilter

DEN HAAG (ANP) – De 400 euro subsidie die staatsssecretaris Van Geel van Milieu in de strijd tegen luchtvervuiling voor een roetfilter in petto heeft, is niet genoeg. Geïnteresseerde bedrijven dreigen af te haken als het bedrag niet omhoog gaat tot 560 euro, stelde dinsdag Stichting Natuur en Milieu.

8 November 2005 15:16Gewijzigd op 14 November 2020 03:09

Natuur en Milieu bood een petitie aan de Tweede Kamer om die over te halen meer geld uit te trekken voor de subsidieregeling. Woensdag en dinsdag is immers de begroting van VROM voor 2006 aan de orde. Van Geel ziet een hoger bedrag niet zitten.De regeling is nu al een goudmijntje voor de fabrikanten van roetfilters, zei hij vorige week in de Kamer.
Natuur en Milieu presenteerde in september vol trots een coalitie met bedrijven die hun dieselauto’s van een roetfilter willen voorzien. Inmiddels zijn dat er veertig, goed voor 140.000 auto’s of 17 procent van het Nederlandse dieselwagenpark jonger dan vijf jaar. Zij willen 20 procent van de kosten bijpassen, maar de subsidieregeling van Van Geel komt neer op 50 tot 60 procent.

Leaseplan, met 90.000 dieselauto’s de grootste partij in de ’roetfiltercoalitie’, heeft al laten weten het bod van het kabinet onvoldoende te vinden. Bedrijven hebben ook te maken met inbouwkosten. Voor ’gewone’ autorijders komt er ook de btw nog eens bij.
Het argument van Van Geel dat de fabrikanten hun prijs best wel omlaag kunnen brengen, deugt niet, aldus M. van Biezen van Natuur en Milieu. Daarvoor is een grote Europese markt nodig en die is er volgens hem nog niet. „Nederland is voorloper met de regeling.”

De begrotingsbehandeling lijkt overschaduwd te worden door de problemen rondom luchtkwaliteit. Volkshuisvesting staat op het tweede plan. Het CDA bepleit vereenvoudigde bouwregelgeving en wil de rijksbouwmeester een handzaam pakketje regels op laten stellen. „Mij bereiken klachten uit het veld dat met de huidige regels niet te werken valt”, aldus fractiewoordvoerder Van Bochove.

Vooral Van Geel kan zijn borst natmaken. Nog voordat de Raad van State haar oordeel heeft geveld, plaatst regeringspartij VVD grote vraagtekens bij diens wetsvoorstel dat bouwen toelaat op plaatsen waar de lucht vuiler is dan Europese normen toestaan. Fractiewoordvoerder De Krom („het slot moet van Nederland af”) gaf woensdag wel aan dat de liberalen het advies van het college willen afwachten voor een definitief oordeel. PvdA, SP en GroenLinks zijn daarmee nog niet verzekerd van een Kamermeerderheid. Daar komt bij dat de fracties verschillende redenen hebben om Van Geels plan af te wijzen.

Volgens PvdA–Kamerlid Samsom, die dinsdag zijn inzet ontvouwde, moet „minder energie besteed worden aan juridische trucs” en meer aan schonere lucht door extra overheidsmaatregelen. Hij denkt vooral aan het verhogen van de dieselaccijns onder gelijktijdige verlaging van de benzineaccijns. Dat verkleint het gat tussen de diesel– en benzineprijzen en geeft een verschuiving in het wagenpark. CDA–collega Spies heeft Samsom alvast niet op zijn hand. Zij spreekt van symboolpolitiek. „Prijsverschillen van enkele centen hebben nog nooit bewezen dat zij het gedrag van mensen beïnvloeden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer