Tienduizenden reizigers gebruiken ov–chipkaart
ROTTERDAM (ANP) – Tienduizenden reizigers in de regio Rotterdam zullen binnenkort in de bussen van Connexxion betalen met de nieuwe chipkaart voor het openbaar vervoer. De Rotterdamse stadsvervoerder RET wil voor het einde van dit jaar tien– tot vijftienduizend mensen met de kaart laten reizen.
Daarmee lijkt er eindelijk vaart te komen in de ontwikkeling van het systeem, dat maandenlang is geteisterd door technische problemen. Eigenlijk was het de bedoeling dat de RET, Connexxion en de Nederlandse Spoorwegen in april een grootschalige proef in de havenstad zouden beginnen. Deze is niet doorgegaan omdat het betaalsysteem te veel mankementen vertoonde. De chipkaart moet in 2007 landelijk de strippen– en treinkaarten vervangen.De streekvervoerder Connexxion laat nu slechts enkele honderden mensen met de chipkaart reizen. De meeste problemen met het systeem zijn inmiddels verholpen. Het bedrijf is er daarom eindelijk aan toe op zeer korte termijn duizenden reizigers de chipkaart te laten gebruiken. Over enkele weken moeten dat er tienduizenden zijn, bijna iedereen die geregeld de Connexxion–bussen bij Rotterdam pakt, zei een woordvoerder van de onderneming dinsdag.
Connexxion stuit echter nog steeds op problemen met de chipkaart. Bepaalde routes zijn bijvoorbeeld niet goed berekend. Daardoor kan het gebeuren dat reizigers te veel of te weinig betalen vergeleken met het aantal kilometers dat ze hebben afgelegd. „Sommige haltes zijn niet goed ingevoerd. Dat moeten we aanpassen”, aldus de woordvoerder.
Ook de RET stelt dat de invoering van de chipkaart goed verloopt. Nu betalen al groepen reizigers met de pas, eind dit jaar moeten dat er veel meer zijn. Bovendien verschijnen op steeds meer stations toegangspoortjes die de perrons afsluiten. Deze werken nu goed. Eerder dit jaar waren er grote problemen mee. De NS, die achterloopt op Connexxion en de RET bij de invoering van de chipkaart, verwacht dat in het eerste kwartaal van 2006 de eerste reizigers de pas kunnen gebruiken in de regio Rotterdam.
Het is de bedoeling dat reizigers met de chipkaart eenvoudig kunnen overstappen, zonder gedoe met verschillende kaartsoorten. De chipkaart wordt gescand bij het in– en uitstappen. Op trein– en metrostations gaan dan toegangspoortjes open. Daardoor moet het openbaar vervoer veiliger worden, omdat zwartrijden erg lastig wordt.