Onderhandelaars willen extra geld voor spoor
CDA, LPF en VVD hebben besloten extra geld in het openbaar vervoer te steken. Hoeveel is echter nog niet duidelijk. Met name voor het achterstallig onderhoud van het spoor willen de partijen extra geld uittrekken. Een nieuwe verkeersminister moet verder sneller dan gepland aan de slag met spoorprojecten in de Randstad.
Dat zeiden Balkenende (CDA) en Herben (LPF) donderdag na afloop van de ochtendbijeenkomst met informateur Donner.
De drie partijen hebben besloten een „grondig onderzoek” te laten doen naar de manieren om de Betuwelijn, die verliesgevend dreigt te worden, toch rendabel te maken. Herben heeft er vooral oren naar de verbinding tussen Rotterdam en Duitsland in te zetten voor hogesnelheidstreinen. De route is nu eigenlijk niet bedoeld voor passagiersvervoer.
Herben zei dat de onderhandelaars zoeken naar een evenwicht tussen ’asfalt’ en openbaar vervoer. Hij benadrukte dat de strijd tegen de files niet alleen met de betonmolen wordt gevochten. Zo kan de A13 tussen Den Haag en Rotterdam van driebaans worden hertekend tot een vijfbaansweg.