„Internationale promotie voor hele Waddengebied”
NES (ANP) - De Waddeneilanden en de kuststrook langs de Waddenzee moeten samen campagne gaan voeren om toeristen te trekken.
Dat stelde directeur Pieter Smit van de VVV op Ameland als opmaat naar de Waddenbijeenkomst deze week en een bezoek van Nederlandse Waddenondernemers naar hun collega’s in Duitsland. „We moeten een voorbeeld nemen aan de Canarische Eilanden. Niemand kent de individuele eilanden omdat zij zich als eenheid presenteren”, aldus Smit dinsdag.Tijdens de bijeenkomst wordt door de Waddenlanden Duitsland, Denemarken en Nederland besloten of het Waddengebied geheel of gedeeltelijk als werelderfgoed wordt bestempeld. „Als dat het geval is, zou het zonde zijn om ons niet collectief als werelderfgoed te profileren”, stelt Smit.
Om de contacten op te warmen en van elkaar te leren gaan ongeveer veertig bedrijven uit het Waddengebied met hulp van onder meer MKB-Noord naar de Duitse Waddeneilanden Norderney en Spiekeroog. „In Nederland bezoeken alleen Nederlanders en Duitsers het gebied, in Duitsland zijn de bezoekers alleen uit eigen land afkomstig en in Denemarken komen alleen Denen en Duiters. Willen we Oostenrijkers of Zwitsers trekken dan moeten we dat gezamenlijk doen”, zo zegt Smits.
Onder meer het afstaan van een deel van het budget van de individuele toeristenorganisatie ten bate van bijvoorbeeld een gezamenlijke website moet de internationale toerist naar de Wadden trekken.