Binnenland

„Kilometerheffing kan eerder en goedkoper”

DEN HAAG (ANP) - De invoering van een landelijke kilometerprijs kan eerder en voor ruim de helft goedkoper dan het kabinet voorziet, stelt it-bedrijf LogicaCMG.

28 October 2005 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

Volgens het bedrijf kost de invoering van zo’n systeem 1,35 miljard euro en de jaarlijkse exploitatie 375 miljoen euro. Dit bleek gisteren in een hoorzitting waarmee de Tweede Kamer zich voorbereidt op een debat met minister Peijs (Verkeer) over zo’n kilometerheffing. Begin september besloot het kabinet een besluit daarover door te schuiven wegens de te hoge kosten: eenmalig 3 miljard euro en 800 miljoen per jaar voor de exploitaitie.Volgens adjunct-directeur Bartels van LogicaCMG kan het veel sneller en voor minder geld door gebruik te maken van bestaande, in het buitenland toegepaste technologie. Die kan ingebouwd worden in navigatieapparatuur, „een soort TomTom-oplossing”, waarvan veel auto’s al zijn voorzien. De door de overheid gekozen oplossing van gecertificeerde kastjes is in zijn ogen „veel duurder.” Het eenvoudiger systeem kan bovendien in 2009 klaar zijn, terwijl het kabinet ruim na 2010 rekent.

Bartels’ pleidooi was koren op de molen van oud-ANWB-directeur Nouwen. Als voorzitter van een breed samengestelde werkgroep, van werkgevers tot vakbeweging, transporteurs, natuur- en milieuclubs en lagere overheden die unaniem een kilometerprijs willen, pleitte hij in de Kamer hartstochtelijk voor een positief kabinetsbesluit.

Tal van andere sprekers luchtten tijdens de hoorzitting ook hun hart over „het eindeloze getreuzel” en „het onderlinge wantrouwen” in het kabinet. Volgens directeur Derksen van het Ruimtelijk Planbureau blijft daardoor een besluit uit.

De regeringsfracties CDA en VVD, die het kabinet steunen, waren na afloop allesbehalve overtuigd. „Bedrijven die dingen willen verkopen, zijn altijd heel goed om zaken mooi voor te stellen”, aldus Hofstra (VVD). De kans op alsnog een besluit over de kilometerprijs (hoger voor vervuilende auto’s en in de spits), in ruil voor (gedeeltelijke) afschaffing van de autobelastingen is volgens hem „nul komma nul.”

CDA’er Van Hijum moet ook nog zien of het zo veel goedkoper kan. De Kamer heeft volgens hem leergeld betaald met de spoorprojecten van de Betuwelijn en de snelletreinverbinding naar Parijs (HSL-Zuid), waarvan de kosten ook te rooskleurig zijn voorgesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer