Binnenland

,,Kilometerprijs kan eerder en goedkoper’"

DEN HAAG (ANP) – De invoering van een landelijke kilometerprijs kan eerder en voor ruim de helft goedkoper dan het kabinet voorziet. Volgens het IT–bedrijf LogicaCMG kost de invoering van zo’n systeem 1,35 miljard euro en de jaarlijkse exploitatie 375 miljoen euro.

27 October 2005 18:00Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

Dit bleek donderdag in een hoorzitting waarmee de Tweede Kamer zich voorbereidt op een debat met minister Peijs (Verkeer) over zo’n kilometerheffing. Begin september besloot het kabinet een besluit daarover door te schuiven wegens de te hoge rekening: eenmalig 3 miljard euro en 800 miljoen per jaar voor de exploitaitie.Volgens adjunct–directeur Bartels van LogicaCMG kan het veel sneller en voor minder geld door gebruik te maken van bestaande in het buitenland toegepaste technologie. Die kan ingebouwd worden in navigatieapparatuur, „een soort Tom–Tomoplossing", waarvan veel auto’s al zijn voorzien. De door de overheid gekozen oplossing van gecertificeerde kastjes is in zijn ogen „veel duurder". Het eenvoudiger systeem kan bovendien in 2009 klaar zijn, terwijl het kabinet ruim na 2010 rekent.

Bartels’ pleidooi was koren op de molen voor oud–ANWB–directeur Nouwen. Als voorzitter van een breed samengestelde werkgroep, van werkgevers, tot vakbeweging, transporteurs, tot natuur– en milieuclubs en lagere overheden die unaniem een kilometerprijs willen, pleitte hij in de Kamer hartstochtelijk voor een kabinetsbesluit.

Het uitstel noemde hij „bijzonder onverstandig". Het kabinet zet daarmee het „unieke draagvlak" onder een kilometerheffing na 2010 „volledig op het spel". „Als het draagvlak wegvalt, zijn we twintig jaar terug en wordt het buitengewoon moeilijk om het opnieuw te vormen".

Voor Nouwen zit vrees voor stemmenverlies bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2007 er achter. „Moge niet verkiezingsangst maar het belang van Nederland zegevieren".

Tal van andere sprekers luchtten in de hoorzitting ook hun hart over „het eindeloze getreuzel" en „het onderlinge wantrouwen" in het kabinet. Volgens directeur Derksen van het Ruimtelijk Planbureau blijft daardoor een besluit uit.

De regeringsfracties CDA en VVD, die het kabinet steunen, waren na afloop allesbehalve overtuigd. „Bedrijven die dingen willen verkopen, zijn altijd heel goed om zaken mooi voor te stellen", aldus Hofstra (VVD). De kans op alsnog een besluit over de kilometerprijs (hoger voor vervuilende auto’s en in de spits), in ruil voor (gedeeltelijke) afschaffing van de autobelastingen, „is nul komma nul".

CDA–collega Van Hijum moet ook nog zien of het zoveel goedkoper kan. De Kamer heeft volgens hem leergeld betaald met de spoorprojecten van de Betuwelijn en de snelle treinverbinding naar Parijs (HSL–Zuid), waarvan de kosten ook veel rooskleuriger zouden zijn voorgesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer