Agis en Zorg en Zekerheid komen slecht uit test
DEN HAAG (ANP) – De zorgverzekeraars Agis en Zorg en Zekerheid hebben de slechtste beoordelingen gekregen in een onderzoek dat is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit en de Consumentenbond.
Deze zomer hebben 5000 mensen meegewerkt aan een schriftelijke enquîte, waarin 27 zorgverzekeraars werden beoordeeld.Het onderzoek werd donderdag gepresenteerd op het hoofdkantoor van de Consumentenbond. Het is verricht vanwege de komst van het nieuwe zorgstelsel op 1 januari. In het nieuwe jaar vervalt het onderscheid tussen particulier en ziekenfonds. Burgers moeten eind dit jaar beslissen of ze bij hun oude verzekeraar blijven.
Geen van de verzekeraars scoorde een onvoldoende in de test. Gemiddeld krijgen ze een 7,7 als beoordeling. „In het algemeen zijn de respondenten tevreden over hun verzekeraar", aldus onderzoeker C. Jacobs. Zorg en Zekerheid en Agis hebben met een beoordeling van een ruim zesje huiswerk te doen als het gaat om de afhandeling van klachten en vragen en de telefonische bereikbaarheid. In vergelijking met het vorige onderzoek van de Consumentenbond zijn Zorg en Zekerheid en Agis achteruit gegaan.
Ambtenaren en politieagenten kunnen zich een ingewikkelde zoektocht naar een nieuwe verzekeraar besparen. Hun huidige verzekeraars (IZA, IZR en DGVP) voeren de ranglijst aan. De politieverzekeraar krijgt met een 9,3 de hoogste beoordeling en lijkt een interessante optie in het nieuwe jaar. Dan mogen de verzekeraars namelijk niemand weigeren en kunnen mensen die niet bij de politie werken zich dus ook aanmelden.
De Consumentenbond opent half december een telefoonlijn (070-4454546) waar adviezen worden verstrekt aan mensen die moeite hebben bij het maken van hun keus voor een verzekeraar. Bezoekers van de website van de bond krijgen via een interactief programma te zien welke verzekeraar het beste bij hem of haar past.
Directeur K. de Jonge van de Consumentenbond waarschuwde nog eens voor het gevaar dat Nederlanders hun keus vooral laten afhangen van de prijs. „Het is juist belangrijk dat consumenten kijken naar de kwaliteit en de service van de verzekeraar". De bond gaat de verzekeraars de komende maanden scherp in de gaten houden. „De basisgedachte van de marktwerking in de zorg is positief", zegt De Jonge. „Eindelijk hebben consumenten nu iets te kiezen. We maken ons wel zorgen over het toezicht en de geschillenbeslechting".