Voorste deel Ilona-M geborgen
DELFZIJL/RHEDE (ANP) – Bergingsbedrijf BTS is er woensdag in geslaagd het voorste deel van het gezonken vrachtschip Ilona–M op een ponton te hijsen. Dat heeft directeur J. Scheffer gemeld.
De berging werd ernstig bemoeilijkt doordat het schip vol modder was gestroomd. De bergers voeren het voorschip af naar een sloopwerf in Papenburg.BTS begint woensdag met de berging van het achterschip, dat in tweeën wordt gezaagd. Volgens het bergingsbedrijf is het achterste deel, dat ook is volgestroomd met modder, veel te zwaar om in een keer te bergen.
Het voorschip van de Ilona–M woog bij het ophijsen 335 ton, liet BTS weten. De zwaarte werd vooral veroorzaakt door zand en slib dat in de dubbele bodem van het schip was gestroomd. „Het was dus ook heel lastig te verwijderen", verklaarde Scheffer de langdurige klus. „Het achterschip is nog veel zwaarder. Het is ook volgestroomd met modder en ook alle machines bevinden zich in dit deel". Aangezien de kranen in de Eems een draagvermogen hebben van 350 ton zit er voor de bergers niets anders op dan opnieuw de zaag ter hand te nemen. Omdat de rivier ter plekke erg smal is kunnen geen grotere kranen worden ingezet.
BTS zal nog dagen nodig hebben om ook het tweede deel van de Ilona–M te bergen. Het zinken van de Ilona–M legt al elf dagen het binnenvaartverkeer naar Oost–Europa lam. De enige andere route, via het Dortmund–Emskanaal, is al weken gestremd door een dambreuk. Honderden schippers wachten zowel aan Nederlandse als Duitse zijde tot ze eindelijk door kunnen varen. De schade loopt in de miljoenen.
De Groningse brandweer heeft woensdag het Waterbedrijf Groningen gevraagd extra voorzieningen te treffen om de tientallen schepen die in de Groningse haven liggen van drinkwater te voorzien. Dat heeft zegsman F. Vos van het Waterbedrijf woensdag gemeld. De meeste schippers zijn na bijna twee weken door hun voorraad heen. Het Waterbedrijf weet nog niet of ook in andere havens waar schepen liggen te wachten extra voorzieningen nodig zijn.