Reisorganisaties druk bezig met repratriëring
RIJSWIJK (ANP) – De Nederlandse reisorganisaties proberen hun cliënten die in Mexico getroffen zijn door orkaan Wilma zo snel mogelijk naar Nederland te krijgen. De eerste vlucht uit het gebied komt dinsdagochtend op Schiphol aan.
De organisatie van de terugvluchten wordt vooral gehinderd door beschikbaarheid en mogelijkheid van vervoer naar de vliegvelden Merida en Cancun.Orkaan Wilma heeft Mexico zwaar getroffen. De orkaan was weliswaar in kracht afgenomen van 4 naar 3, maar de hevige regenval zorgde ervoor dat het water soms metershoog in de straten van de hotelgebied in Cancun stond. Inmiddels zakt het water snel. De schade in Cancun en Playa del Carmen is groot. Het centrum van Cancun is naar omstandigheden redelijk in orde.
De meeste vluchten zullen in eerste instantie vanaf vliegveld Merida gaan. De luchthaven op Cancun is inmiddels wel open, maar alleen voor militaire vluchten.
Thomas Cook heeft de eerste vlucht terug naar Nederland georganiseerd. De touroperator hoopt dat het alle geboekte stoelen, 389 in getal, bezet krijgt. De vlucht van Martinair arriveert dinsdagochtend rond 09.30 uur op Schiphol.
TUI Nederland heeft twee toestellen stand–by staan, waarvan een op de Dominicaanse Republiek en de ander op Schiphol. De organisatie wacht op het moment dat de cliënten naar het vliegveld kunnen worden vervoerd. „Dit hangt af van de beschikbaarheid van bussen, chauffeurs en brandstof”, aldus een woordvoerder van TUI. Naar verwachting vertrekt maandagavond (lokale tijd) het eerste toestel met 272 mensen vanaf Merida naar Nederland. Een dag later hoopt TUI het resterende deel van de klanten te kunnen terugvliegen.
Reisorganisatie OAD hoopt dat de dinsdag de eerste repatriëring van 175 mensen kan plaatsvinden. De overige 150 vertrekken woensdag vanuit Cancun.
De omstandigheden van de toeristen ter plekke zijn afwisselend. De reisorganisaties hebben bijna al hun cliënten kunnen traceren. „De een moet meer ontberingen ondergaan dan de ander”, aldus de woordvoerster van Thomas Cook. Het grootste gedeelte van de cliënten van TUI zitten in een acceptabele accommodatie. De toeristen die in Cancun in de shelters zitten, hebben het zwaarst. Het gaat om eenderde van alle TUI–cliënten, die hun tijdelijk onderkomens niet verlaten wegens de hoge waterstand en weggeslagen wegen of omdat er geen passende hotelaccommodatie beschikbaar is.