Reclamedruk op kinderen neemt toe
AMSTERDAM (ANP) – Kinderen komen steeds jonger onder de invloed van reclame te staan. Dat blijkt uit een aantal onderzoeken die de Stichting Reclame Rakkers donderdag presenteerde op een congres over het mediagebruik van kinderen. Media zijn in het leven van jeugdigen tegenwoordig zo sterk vertegenwoordigd, dat zij ze niet zien als hulpmiddel om bijvoorbeeld te communiceren, maar als onderdeel van hun omgeving en werkelijkheid.
Internetten, msn’en en het kijken/sms’en naar tv–programma’s maken voor jeugdigen een stevig deel uit van hun dagelijks bestaan. Daardoor komen ze ook steeds meer bloot te staan aan commerciële boodschappen. Volgens Reclame Rakkers vervaagt de grens tussen media en commercie en die ontwikkeling baart de stichting zorgen.De situatie is volgens de onderzoekers extra zorgelijk omdat ouders zich steeds minder blijken te bemoeien met het mediagebruik van hun kinderen. „Het mediagebruik van kinderen en jongeren vindt steeds vaker zonder toezicht plaats, waardoor het voor ouders en leerkrachten moeilijk wordt om kinderen pro–actief te begeleiden bij het opgroeien tot verantwoorde, actieve deelnemers aan de huidige gemedialiseerde wereld", stellen de deskundigen.
Kinderen kijken gemiddeld twee uur televisie per dag en zitten een uur per dag op internet. Ze zijn dus drie uur per dag bezig met beeldcultuur en kunnen niet altijd onderscheiden wat objectieve informatie is en wanneer er sprake is van informatie met commerciële motieven. Reclame Rakkers heeft daarom lespakketten ontwikkeld,waar veel vraag naar is, en bouwt die nu zo veel mogelijk uit. Want ouders vinden dat mediaopvoeding op school thuishoort en dat zij er niet voor hoeven op te draaien.
Juist daarover ging het congres donderdag: over wie verantwoordelijk is voor de kwestie. Staatssecretaris Van der Laan (Media), die ook aanwezig was, vindt het een zaak van de reclamebranche zelf. Ze verwees naar de Stichting Reclame Code Commissie, die ervoor zorgt dat reclame op een verantwoorde manier wordt gemaakt.
Dat systeem functioneert volgens haar prima. Ze is voorstander van ’reclame–educatie’. „In plaats van het weerloos uitleveren van kinderen aan de reclame, is het zinniger ze er weerbaar voor te maken". Toch maakt ze kindernet Zappelin (Ned. 3) reclamevrij. „Veel ouders willen de vrijheid hebben om hun kinderen naar programma’s te laten kijken zonder reclame tussendoor. Even geen zeurterreur. Dat was een maatschappelijke wens en die wilde kn honoreren", aldus Van der Laan donderdag.