Binnenland

Verdwijnen veerponten leidt tot lange omwegen

WAGENINGEN (ANP) – Als de veerponten in Nederland zouden verdwijnen, zou de reis van de gebruikers gemiddeld 12 kilometer langer worden. Dat zou alleen al in Gelderland, de provincie met de meeste veren, voor 72.000 extra autokilometers per jaar zorgen.

10 October 2005 16:29Gewijzigd op 14 November 2020 03:02
KRIMPEN AAN DE LEK: De veerpont over de Lek. Als de veerponten in Nederland zouden verdwijnen, zou de reis van de gebruikers gemiddeld 12 kilometer langer worden. Jaarlijks maken 33 miljoen reizigers gebruik van een pont- of voetveer. De veerboten naar de
KRIMPEN AAN DE LEK: De veerpont over de Lek. Als de veerponten in Nederland zouden verdwijnen, zou de reis van de gebruikers gemiddeld 12 kilometer langer worden. Jaarlijks maken 33 miljoen reizigers gebruik van een pont- of voetveer. De veerboten naar de

Die cijfers zijn maandagmiddag gepresenteerd in Wageningen op een symposium vande Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON) en de provincie Gelderland.De bijeenkomst werd gehouden omdat het water de veerbazen aan de lippen staat. Ruim de helft van de tweehonderd veren in Nederland is zwaar verouderd, maar er is geen geld om ze te vernieuwen. De veerbazen pleitten maandag voor een landelijk Verenfonds. Tot nu toe heeft alleen Gelderland zo’n fonds, maar ook dat raakt uitgeput.

Jaarlijks maken 33 miljoen reizigers gebruik van een pont– of voetveer. De veerboten naar de Waddeneilanden zijn in dat cijfer niet meegeteld, aldus voorzitter B. Brouwer van de VEEON. Ruim de helft van de reizigers gebruikt de pont voor woon–werkverkeer. Ongeveer 9 procent van de gebruikers bestaat uit scholieren, die met het pontje van huis naar school en terug gaan. Het veergeld dat de gebruikers betalen is voldoende voor het in de vaart houden van het schip, maar de aanschaf van een nieuw veer kost tussen de 1,5 en 3 miljoen euro en dat geld is er niet.

Brouwer schetste de moeilijkheden die een veerbaas ondervindt om zijn pont te vernieuwen: „Tweedehands schepen zijn er niet. Het verkrijgen van een miljoenenlening is bijna uitgesloten, omdat de veerbaas geen onderpand heeft. En een groot aantal veren verbindt ook nog eens oevers in twee provincies, zodat het uiterst moeilijk is om ondersteuning los te krijgen".

Gelderland heeft de meeste veren van Nederland omdat door die provincie de grote rivieren Rijn, Waal, Maas en IJssel stromen. Om die reden besloot Gelderland als enige provincie midden jaren negentig om een Verenfonds in het leven te roepen. Dat gebeurde nadat het Rijk had besloten om de landelijke subsidieregeling voor veren af te schaffen en het geld over te hevelen naar gemeenten en provincies. „Wij vragen ons af, waar al dat geld gebleven is", zo benadrukte Brouwer maandag.

De VEEON wil dat er een landelijk Verenfonds komt naar het Gelderse model. Een stuurgroep moet gaan uitzoeken hoe veren zo rendabel mogelijk in de vaart kunnen worden gehouden. Bovendien zal de provincie Gelderland de kwestie nog eens op rijksniveau onder de aandacht brengen. Gelderland waarschuwde in 2000 ook al eens dat de veren in Nederland gevaar liepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer